Suomen yleisimpien kalalajien hyötykäyttö ammattikalastajan kannalta
Rautiainen, Toni (2016)
Rautiainen, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110937
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin suomen yleisimpien kalalajien hyötykäyttöä ammattikalastajan kannalta. Tarkoituksena oli saada selville kalan tuotantoketju kalastajalta myyjälle. Työssä haluttiin myös selvittää kalan myynnin vaihteluja eri Keskimaan ruokatavarakauppojen välillä, sekä kalatukkurin hintatietoja kalalajikohtaisesti.
Kalalajien tuotantoketjua selvitettiin haastattelujen avulla. Haastateltavina olivat ammattikalastaja, kalatukun ostomies sekä kalamestari. Keskimaan kalamyyntitiedot myymälöittäin saatiin selville sähköpostikyselyn avulla. Hintatietoja selvitettiin tukkurin ostolaskuista.
Haastattelujen avulla selvisi, että kalastajaa toivotaan toimittamaan kalansa lähes poikkeuksetta fileoituna tai perattuna. Vaaleista kaloista kuha on ehkä suosituin, mutta myös sen kilohinta on korkein opinnäytetyön muihin kalalajeihin verrattuna. Kyselytutkimuksessa selvisi, että merilohi ja kirjolohi vievät ¾ kalan kilomääräisestä myynnistä Keskimaan päivittäisruokatavarakaupoissa. Keski-Suomessa kirjolohi on yhtä suosittua merilohen kanssa kun taas koko Suomen tasolla merilohta myydään enemmän.
Vaaleaa kalaa ei ole usein kauppaan saatavissa niin paljon kuin sitä menisi. Asiakkaita voitaisiin ohjata muidenkin kalalajien kuin vain lohen ostamiseen. Erilaisten teemapäivien avulla olisi esimerkiksi mahdollista saada asiakkaille uutta tietoa eri kalalajien valmistuksesta ruuaksi. Ehkäpä jokin muukin kalalaji voisi olla kalatiskissä tarjouksessa kuin kirjo- tai merilohi.
Kalalajien tuotantoketjua selvitettiin haastattelujen avulla. Haastateltavina olivat ammattikalastaja, kalatukun ostomies sekä kalamestari. Keskimaan kalamyyntitiedot myymälöittäin saatiin selville sähköpostikyselyn avulla. Hintatietoja selvitettiin tukkurin ostolaskuista.
Haastattelujen avulla selvisi, että kalastajaa toivotaan toimittamaan kalansa lähes poikkeuksetta fileoituna tai perattuna. Vaaleista kaloista kuha on ehkä suosituin, mutta myös sen kilohinta on korkein opinnäytetyön muihin kalalajeihin verrattuna. Kyselytutkimuksessa selvisi, että merilohi ja kirjolohi vievät ¾ kalan kilomääräisestä myynnistä Keskimaan päivittäisruokatavarakaupoissa. Keski-Suomessa kirjolohi on yhtä suosittua merilohen kanssa kun taas koko Suomen tasolla merilohta myydään enemmän.
Vaaleaa kalaa ei ole usein kauppaan saatavissa niin paljon kuin sitä menisi. Asiakkaita voitaisiin ohjata muidenkin kalalajien kuin vain lohen ostamiseen. Erilaisten teemapäivien avulla olisi esimerkiksi mahdollista saada asiakkaille uutta tietoa eri kalalajien valmistuksesta ruuaksi. Ehkäpä jokin muukin kalalaji voisi olla kalatiskissä tarjouksessa kuin kirjo- tai merilohi.