Sydämen vajaatoimintapotilaan kokemuksia omahoidon ohjauksesta : toteutuuko hoitosuositus potilasohjauksessa?
Korenius, Heidi; Lehtinen, Salla; Martikainen, Nadezda (2015)
Korenius, Heidi
Lehtinen, Salla
Martikainen, Nadezda
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610211
Tiivistelmä
Sydämen vajaatoiminta on parantumaton sairaus, joka rajoittaa sairastuneen arkielämää. Omahoidon ohjauksen avulla voidaan edistää valmiuksia hoitaa itseään sekä vähentää sairaalajaksoja ja niistä johtuvia kustannuksia.
Joulukuussa 2015 Turun yliopistollisessa keskussairaalassa Sydänkeskuksen sydänpoliklinikalla on aloitettu sydämen vajaatoimintapotilaan hoitajavastaanotto. Poliklinikalla toimii kaksi sydänhoitajaa, jotka antavat kerran viikossa omahoidon ohjausta sydämen vajaatoimintaa sairastaville potilaille. Omahoidon ohjaukseen pääsevät potilaat valikoituvat lääkärin määräyksen perusteella. Annettu omahoidon ohjaus perustuu sydämen vajaatoimintapotilaan omahoidon ohjauksen hoitosuositukseen ja sen suosituslausekkeisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa TYKS:n Sydänkeskuksen sydänpoliklinikan sydämen vajaatoimintahoitajavastaanoton hoitosuosituksen mukaista ohjausta potilaan näkökulmasta. Tavoitteena on kehittää
TYKS:n Sydänkeskuksen sydänpoliklinikan sydämen vajaatoimintahoitajavastaanoton hoitosuosituksen mukaista potilasohjausta ja selvittää uuden toiminnan vaikuttavuutta sekä antaa toimenpidesuunnitelmia toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli VSSHP, TYKS Sydänkeskus sydänpoliklinikka.
Aineisto kerättiin puhelinhaastattelulla VSSHP, TYKS Sydänkeskuksen Sydänpoliklinikan sydämen vajaatoimintahoitajanvastaanotolla käyneiltä potilailta. Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua puhelinhaastattelua, jonka pohjana oli ennalta tehty kyselylomake. Kysymysten/väittämien pohjana käytettiin sydämen vajaatoimintapotilaan omahoidon ohjauksen hoitosuositusta.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat potilaiden (n = 4) olleen tyytyväisiä saamansa ohjaukseen. Ohjaus toteutettiin yksilöllisistä lähtökohdista. Potilaat kokivat ohjauksen auttavan heitä selviytymään arkielämästä sydämen vajaatoiminnan kanssa. Potilaat olivat myös erittäin tyytyväisiä mukaan saamastaan kirjallisesta materiaalista ja yhteystiedoista, minne tarvittaessa ottaa yhteyttä oireiden vaikeutuessa tai mieltä askarruttavissa kysymyksissä. Tämä vaikuttaa potilaiden turvallisuuden tunteeseen ja vähentää turhia yhteydenottoja.
Sydänkeskuksessa toimivat lääkärit ja sydänosastojen hoitajat eivät ole vielä riittävän tietoisia ohjauksesta ja sen sisällöstä. Sydämen vajaatoimintapotilaan omahoidon ohjauksen kehittämiseksi sydänosastojen henkilökuntaa pitäisi kouluttaa hoitosuosituksen sisällöstä ja sen käytöstä potilasohjauksessa. Ehdotuksena jatkotutkimukseksi potilasmäärän kasvaessa tulisi tutkia uudelleen vastaanottotoiminnan potilaslähtöisyyttä sekä ohjauksen vaikutusta sairaalajaksojen määrään ja niistä johtuviin kustannuksiin.
Joulukuussa 2015 Turun yliopistollisessa keskussairaalassa Sydänkeskuksen sydänpoliklinikalla on aloitettu sydämen vajaatoimintapotilaan hoitajavastaanotto. Poliklinikalla toimii kaksi sydänhoitajaa, jotka antavat kerran viikossa omahoidon ohjausta sydämen vajaatoimintaa sairastaville potilaille. Omahoidon ohjaukseen pääsevät potilaat valikoituvat lääkärin määräyksen perusteella. Annettu omahoidon ohjaus perustuu sydämen vajaatoimintapotilaan omahoidon ohjauksen hoitosuositukseen ja sen suosituslausekkeisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa TYKS:n Sydänkeskuksen sydänpoliklinikan sydämen vajaatoimintahoitajavastaanoton hoitosuosituksen mukaista ohjausta potilaan näkökulmasta. Tavoitteena on kehittää
TYKS:n Sydänkeskuksen sydänpoliklinikan sydämen vajaatoimintahoitajavastaanoton hoitosuosituksen mukaista potilasohjausta ja selvittää uuden toiminnan vaikuttavuutta sekä antaa toimenpidesuunnitelmia toiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli VSSHP, TYKS Sydänkeskus sydänpoliklinikka.
Aineisto kerättiin puhelinhaastattelulla VSSHP, TYKS Sydänkeskuksen Sydänpoliklinikan sydämen vajaatoimintahoitajanvastaanotolla käyneiltä potilailta. Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua puhelinhaastattelua, jonka pohjana oli ennalta tehty kyselylomake. Kysymysten/väittämien pohjana käytettiin sydämen vajaatoimintapotilaan omahoidon ohjauksen hoitosuositusta.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat potilaiden (n = 4) olleen tyytyväisiä saamansa ohjaukseen. Ohjaus toteutettiin yksilöllisistä lähtökohdista. Potilaat kokivat ohjauksen auttavan heitä selviytymään arkielämästä sydämen vajaatoiminnan kanssa. Potilaat olivat myös erittäin tyytyväisiä mukaan saamastaan kirjallisesta materiaalista ja yhteystiedoista, minne tarvittaessa ottaa yhteyttä oireiden vaikeutuessa tai mieltä askarruttavissa kysymyksissä. Tämä vaikuttaa potilaiden turvallisuuden tunteeseen ja vähentää turhia yhteydenottoja.
Sydänkeskuksessa toimivat lääkärit ja sydänosastojen hoitajat eivät ole vielä riittävän tietoisia ohjauksesta ja sen sisällöstä. Sydämen vajaatoimintapotilaan omahoidon ohjauksen kehittämiseksi sydänosastojen henkilökuntaa pitäisi kouluttaa hoitosuosituksen sisällöstä ja sen käytöstä potilasohjauksessa. Ehdotuksena jatkotutkimukseksi potilasmäärän kasvaessa tulisi tutkia uudelleen vastaanottotoiminnan potilaslähtöisyyttä sekä ohjauksen vaikutusta sairaalajaksojen määrään ja niistä johtuviin kustannuksiin.