Puusiltojen elinkaarikustannukset : case: Tervassilta
Pynnönen, Sannamari (2016)
Pynnönen, Sannamari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211521
Tiivistelmä
Tampereen kaupunki käynnisti vuonna 2013 puurakentamisen kehitysohjelman. Siihen liittyen on tehty 4 opinnäytetyötä ja tämä on yksi niistä. Kehitysohjelman tavoitteena on lisätä puurakentamista Tampereella ja Suomessa. Puusiltojen osuus Suomessa on vähäistä verrattuna Norjaan ja Ruotsiin. Työn tilaajana toimii TAMK ja työn tekijänä Sannamari Pynnönen. Tämän työn tarkoituksena on tuottaa tietoa puusiltarakentamisesta ja selvittää puusillan elinkaarikustannuksia.
Elinkaarikustannukset muodostuvat sillan rakentamiskustannuksista, vuosittaisista yllä-pitokustannuksista, korjauskustannuksista ja purkukustannuksista. Ylläpito- ja korjaus-kustannusten sekä rakenneosien korjausvälejä selvitettiin kyselylomakkeen avulla puusil-tojen parissa toimineilta asiantuntijoilta. Saadut tulokset koottiin Excel-taulukkoon ja niiden perusteella laskettiin nykyarvomenetelmällä jokaisen kustannuksen nykyarvo. Sillan elinkaarikustannukset saatiin laskemalla kustannusten nykyarvot yhteen. Taustatietoa puusilloista saatiin kirjallisuudesta.
Työssä tutkittiin puusillan elinkaarikustannukset liimapuukannella ja syrjälankutuksella, asfaltoidulla liimapuukannella sekä 50 vuotta kestävällä puukannella. Asfaltoitu liimapuukansi oli kustannuksiltaan edullisin näistä vaihtoehdoista. Jatkossa voisi tutkia myös puusillan ympäristövaikutuksia ja verrata saatuja tuloksia samanlaiseen teräsbetoniseen siltaan.
Elinkaarikustannukset muodostuvat sillan rakentamiskustannuksista, vuosittaisista yllä-pitokustannuksista, korjauskustannuksista ja purkukustannuksista. Ylläpito- ja korjaus-kustannusten sekä rakenneosien korjausvälejä selvitettiin kyselylomakkeen avulla puusil-tojen parissa toimineilta asiantuntijoilta. Saadut tulokset koottiin Excel-taulukkoon ja niiden perusteella laskettiin nykyarvomenetelmällä jokaisen kustannuksen nykyarvo. Sillan elinkaarikustannukset saatiin laskemalla kustannusten nykyarvot yhteen. Taustatietoa puusilloista saatiin kirjallisuudesta.
Työssä tutkittiin puusillan elinkaarikustannukset liimapuukannella ja syrjälankutuksella, asfaltoidulla liimapuukannella sekä 50 vuotta kestävällä puukannella. Asfaltoitu liimapuukansi oli kustannuksiltaan edullisin näistä vaihtoehdoista. Jatkossa voisi tutkia myös puusillan ympäristövaikutuksia ja verrata saatuja tuloksia samanlaiseen teräsbetoniseen siltaan.