Y-sukupolvi ja teemamatkailu
Nieminen, Emmi (2016)
Nieminen, Emmi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211564
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, minkälaisista teemamatkoista nuoret ovat kiinnostuneita ja minkälaisia toiveita ja odotuksia heillä on niiden suhteen. Lisäksi pyrittiin saamaan selville, mikä olisi paras tapa markkinoida teemamatkoja nuorille matkaajille. Nuoret rajattiin Y-sukupolveen, joka tarkoittaa karkeasti vuosina 1980 – 1996 syntyneitä. Työn toimeksiantajana toimi SMAL ry eli Suomen matkatoimistoalan liitto.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin teemahaastattelujen avulla ja haastatteluja tehtiin 10 kappaletta. Haastattelut tehtiin viikoilla 15 ja 16. Haastateltavat olivat Y-sukupolven edustajia, eli 20 – 36-vuotiaita. Haastateltavista puolet oli miehiä ja vastaavasti puolet naisia.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään aluksi yleisesti kuluttajakäyttäytymistä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsitellään Y-sukupolvea sekä heidän tyypillisiä piirteitä, erilaisia teemamatkailun alueita sekä matkailumarkkinointia. Ennen tutkimustuloksia teoriaosuudessa käsitellään myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Lopuksi haastattelut analysoitiin sisällönanalyysia avuksi käyttäen ja haastattelujen pohjalta tehtiin johtopäätöksiä. Raportti päättyy kirjoittajan pohdintaan projektin etenemisestä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että internet on suuressa osassa Y-sukupolven matkustamista sekä matkan osto- että suunnitteluvaiheessa. Matkakohteesta haetaan myös tietoa eniten hyödyntämällä internetiä ja lukemalla esimerkiksi blogeja. Tuloksista selvisi, että Y-sukupolven edustajat kaipaavat lomaltaan rentoutumista, mutta arvostavat erilaisien aktiviteettien mahdollisuutta. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että teemamatkat, jotka kiinnostavat sukupolven edustajia eniten, ovat aktiviteetti-, kulttuuri sekä viini- ja ruokamatkat.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin teemahaastattelujen avulla ja haastatteluja tehtiin 10 kappaletta. Haastattelut tehtiin viikoilla 15 ja 16. Haastateltavat olivat Y-sukupolven edustajia, eli 20 – 36-vuotiaita. Haastateltavista puolet oli miehiä ja vastaavasti puolet naisia.
Teoreettisessa osuudessa käsitellään aluksi yleisesti kuluttajakäyttäytymistä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsitellään Y-sukupolvea sekä heidän tyypillisiä piirteitä, erilaisia teemamatkailun alueita sekä matkailumarkkinointia. Ennen tutkimustuloksia teoriaosuudessa käsitellään myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Lopuksi haastattelut analysoitiin sisällönanalyysia avuksi käyttäen ja haastattelujen pohjalta tehtiin johtopäätöksiä. Raportti päättyy kirjoittajan pohdintaan projektin etenemisestä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että internet on suuressa osassa Y-sukupolven matkustamista sekä matkan osto- että suunnitteluvaiheessa. Matkakohteesta haetaan myös tietoa eniten hyödyntämällä internetiä ja lukemalla esimerkiksi blogeja. Tuloksista selvisi, että Y-sukupolven edustajat kaipaavat lomaltaan rentoutumista, mutta arvostavat erilaisien aktiviteettien mahdollisuutta. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että teemamatkat, jotka kiinnostavat sukupolven edustajia eniten, ovat aktiviteetti-, kulttuuri sekä viini- ja ruokamatkat.