Automated GUI testing of game development tools
Lehtinen, Jesper (2016)
Lehtinen, Jesper
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211475
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli automatisoida pelien kehityksessä käytettävien työkalujen graafisten käyttöliittymien testausta Remedyllä. Teknologiat ja metodit oli valittu ennen työn aloitusta. Valintoihin vaikutti eritoten ylläpidettävyys, käytettävyys ja tulosten raportointi. Jatkuvan integraation järjestelmä oli jo valmiiksi pystyssä, mutta sen testausominaisuuksia ei ollut vielä otettu käyttöön.
Opinnäytetyön tuloksena oli järjestelmä, joka pystyy automaattisesti suorittamaan pelien kehityksessä käytettävien työkalujen graafisten käyttöliittymien testejä aina koodimuutosten tullessa jatkuvan integraation järjestelmään. Testit käsittivät pelien kehitystyökalujen käyttöliittymien peruskäytön, kuten resurssien editointi ja tiedostojen tallennus sekä luku. Työn keskipisteenä oli testisovellus, joka lisättiin osaksi jatkuvan integraation järjestelmää. Testisovelluksenn käyttäminen vaati ylimääräisiä toimenpiteitä, kuten esimerkiksi testausympäristön tiedostorakenteen automaattinen alustus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että niin ikään manuaalisella kuin automaattisella testauksella on omat paikkansa ohjelmistokehityksessä, ja menestyvät tiimit käyttävät onnistuneesti molempia menetelmiä. Useimmissa tapauksissa automaattinen testaus kannattaa, kunhan se on suunniteltu huolella. Lisäksi automaattisen testauksen tulisi keskittyä olemassaolevan toiminnallisuuden testaukseen. Manuaalinen testaus taas kannattaa keskittää uusien vikojen löytämiseen tutkivamman testauksen menetelmällä.
Opinnäytetyön tuloksena oli järjestelmä, joka pystyy automaattisesti suorittamaan pelien kehityksessä käytettävien työkalujen graafisten käyttöliittymien testejä aina koodimuutosten tullessa jatkuvan integraation järjestelmään. Testit käsittivät pelien kehitystyökalujen käyttöliittymien peruskäytön, kuten resurssien editointi ja tiedostojen tallennus sekä luku. Työn keskipisteenä oli testisovellus, joka lisättiin osaksi jatkuvan integraation järjestelmää. Testisovelluksenn käyttäminen vaati ylimääräisiä toimenpiteitä, kuten esimerkiksi testausympäristön tiedostorakenteen automaattinen alustus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että niin ikään manuaalisella kuin automaattisella testauksella on omat paikkansa ohjelmistokehityksessä, ja menestyvät tiimit käyttävät onnistuneesti molempia menetelmiä. Useimmissa tapauksissa automaattinen testaus kannattaa, kunhan se on suunniteltu huolella. Lisäksi automaattisen testauksen tulisi keskittyä olemassaolevan toiminnallisuuden testaukseen. Manuaalinen testaus taas kannattaa keskittää uusien vikojen löytämiseen tutkivamman testauksen menetelmällä.