Metsäalan yrityksen asiakastyytyväisyyskysely
Vilkuna, Juho (2016)
Vilkuna, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211640
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyys on yksi metsäalan yrityksen merkittävimmistä menestystekijöistä. Sitä arvioimaan on kehitetty erilaisia mittaristoja, joista asiakastyytyväisyyskysely on yksi. Opinnäytetyössä teetettiin erään metsäalan yrityksen puukauppasopimuskumppaneille asiakastyytyväisyyskysely, ja arvioitiin sen avulla asiakaspalvelua ja siihen liittyviä toimintoja.
Tuloksia tarkastellessa kävi ilmi, että asiakastiedotteita ja -kyselyitä halutaan lukea ja täyttää mieluummin sähköpostin kautta. Asiakastyytyväisyyskyselyt täytettäisiin mieluiten kerran vuodessa. Samoin sähköposti on noussut puhelimen rinnalle hyväksi tavaksi olla asiakkaaseen yhteydessä. Tutkittaessa syitä sille, miksi asiakkaat suosittelisivat työn tilaajaa muille metsänomistajille, saatiin selville, että valtaosa vastaajista on tyytyväisiä yhteyshenkilön osaamiseen, mutta yrittäjien tekemään korjuuta, kuljetusta ja metsänhoitoa ei nähty suosittelemisen arvoisena työnä.
Tuloksia tarkastellessa kävi ilmi, että asiakastiedotteita ja -kyselyitä halutaan lukea ja täyttää mieluummin sähköpostin kautta. Asiakastyytyväisyyskyselyt täytettäisiin mieluiten kerran vuodessa. Samoin sähköposti on noussut puhelimen rinnalle hyväksi tavaksi olla asiakkaaseen yhteydessä. Tutkittaessa syitä sille, miksi asiakkaat suosittelisivat työn tilaajaa muille metsänomistajille, saatiin selville, että valtaosa vastaajista on tyytyväisiä yhteyshenkilön osaamiseen, mutta yrittäjien tekemään korjuuta, kuljetusta ja metsänhoitoa ei nähty suosittelemisen arvoisena työnä.