Verkkopalvelu-uudistus Tyrnävän kunnalle
Lyttinen, Tero (2016)
Lyttinen, Tero
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211701
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Tyrnävän kunnan verkkopalvelun uudistusprojektin johtaminen esiselvityksestä ylläpitovaiheeseen. Kunnan johdon toimeksiannosta vanhanaikainen ja monin tavoin puutteellinen järjestelmä palvelimineen täytyi uudistaa. Tehtävänä oli huolehtia projekti maaliinsa laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Uudistustyö koski internet- ja intranetsivustoja. Konsepti-suunnittelua tehtiin kunnan projektiryhmän toimesta yhteistyössä valitun verkkopalvelutoimittajan kanssa. Tekninen toteutus oli toimittajan vastuulla. Varsinaisesta sisällöntuotannosta vastasi kunnan henkilöstö.
Opinnäytetyöraportti jakaantuu teoria- ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosan aluksi kerrotaan yleisesti verkkopalveluista, perehdytään verkkopalvelujen kehittämiseen ja niiden hyötyihin. Julkaisujärjestelmien ansiosta internet- ja intranetsivustojen ylläpito ja päivittäminen on helpottunut erittäin paljon. Teoriaosassa esitellään julkaisujärjestelmien perusteet, niiden edut ja valintaperusteet sekä myös tietoa niiden vaatimasta palvelinympäristöstä. Verkkopalvelun hankinta on monivaiheinen prosessi, johon kuuluu esiselvitys ja hankinnan suunnittelu, tarjouspyyntö sekä tarjousten vertailu ja hankintapäätöksen teko. Teoriaosassa esitellään myös yleiset verkkopalveluprojektin vaiheet. Verkkopalveluprojekteissa käytetään usein iteratiivista projektimallia, jossa eri vaiheita toistetaan kunnes vaihe on valmis, jonka jälkeen siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Viimeisenä teoriaosassa esitellään vaatimusmäärittely, joka on projektin onnistumisen kannalta erittäin tärkeä vaihe. Yksinkertaisimmillaan vaatimusmäärittely on selkeä luettelo ominaisuuksista, joita verkko-palvelulta vaaditaan.
Työn toiminnallisessa osuudessa kuvataan Tyrnävän kunnan verkkopalvelu-uudistusprojektin suunnittelun ja toteutuksen eteneminen. Esiselvitys ja konseptointivaiheissa tietoa kerättiin haastatteluilla ja kyselyillä. Tulokset-kappaleessa arvioidaan projektin onnistumista ja kerrotaan kehitysehdotuksia. Aikataulun venymisestä huolimatta tavoitteet saavutettiin. Uuden internetsivuston ulkonäkö on nykyaikainen, responsiivinen ja kiinnostava, mutta silti tarpeeksi yksinkertainen. Intranetsivusto on myös selkeä ja toimiva. Helposti päivitettävän julkaisujärjestelmän myötä sisällön ylläpitovastuuta saatiin jaettua osastoille. Uuden verkkopalvelun käyttöönoton ansiosta kunnan sähköisten palvelujen taso, tiedotus ja vuorovaikutteisuus paranivat merkittävästi.
Opinnäytetyöraportti jakaantuu teoria- ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosan aluksi kerrotaan yleisesti verkkopalveluista, perehdytään verkkopalvelujen kehittämiseen ja niiden hyötyihin. Julkaisujärjestelmien ansiosta internet- ja intranetsivustojen ylläpito ja päivittäminen on helpottunut erittäin paljon. Teoriaosassa esitellään julkaisujärjestelmien perusteet, niiden edut ja valintaperusteet sekä myös tietoa niiden vaatimasta palvelinympäristöstä. Verkkopalvelun hankinta on monivaiheinen prosessi, johon kuuluu esiselvitys ja hankinnan suunnittelu, tarjouspyyntö sekä tarjousten vertailu ja hankintapäätöksen teko. Teoriaosassa esitellään myös yleiset verkkopalveluprojektin vaiheet. Verkkopalveluprojekteissa käytetään usein iteratiivista projektimallia, jossa eri vaiheita toistetaan kunnes vaihe on valmis, jonka jälkeen siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Viimeisenä teoriaosassa esitellään vaatimusmäärittely, joka on projektin onnistumisen kannalta erittäin tärkeä vaihe. Yksinkertaisimmillaan vaatimusmäärittely on selkeä luettelo ominaisuuksista, joita verkko-palvelulta vaaditaan.
Työn toiminnallisessa osuudessa kuvataan Tyrnävän kunnan verkkopalvelu-uudistusprojektin suunnittelun ja toteutuksen eteneminen. Esiselvitys ja konseptointivaiheissa tietoa kerättiin haastatteluilla ja kyselyillä. Tulokset-kappaleessa arvioidaan projektin onnistumista ja kerrotaan kehitysehdotuksia. Aikataulun venymisestä huolimatta tavoitteet saavutettiin. Uuden internetsivuston ulkonäkö on nykyaikainen, responsiivinen ja kiinnostava, mutta silti tarpeeksi yksinkertainen. Intranetsivusto on myös selkeä ja toimiva. Helposti päivitettävän julkaisujärjestelmän myötä sisällön ylläpitovastuuta saatiin jaettua osastoille. Uuden verkkopalvelun käyttöönoton ansiosta kunnan sähköisten palvelujen taso, tiedotus ja vuorovaikutteisuus paranivat merkittävästi.