Dynamic Positioning : Field arrival DP checks in practice
Näsi, Jukka (2016)
Näsi, Jukka
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211711
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tässä opinnäytetyössä dp-laitteiston käyttöönottotarkastukset on esitelty helposti, käytännöllisesti, sekä riittävän yksityiskohtaisesti. Työn tarkoituksena oli luoda dp2-luokan alukselle yleinen tarkistuslista, jota tulevaisuuden dp-operaattorit voivat hyödyntää omassa opiskelussaan ja joka auttaa ymmärtämään dp- laitteiston oikeaoppiseen käyttöön liittyvät asiat selkeästi. Työssä on tiivistettynä se, mitä työn laatija on katsonut tärkeimmäksi ymmärtää turvallisen dp-operoinnin saavuttamiseksi. Laitteiston täydellinen ymmärrys tekee operoinnista turvallista. Lyhennelmät ja ammattisanasto on selitetty erillisessä osiossa, ja työssä edetään asteittain liitteenä olevan tarkistuslistan mukaisesti. Tiedot opinnäytetyön tekemiseksi perustuvat laatijan omiin kokemuksiin ammattimerenkulusta sekä työn valvojan, kokeneen dp-operaattorin kanssa yhdessä hyväksi havaittuihin käytäntöihin. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta ja julkaisuja. Tämän työn tarkoituksena ei ole uudelleen määrittää alan ohjeistusta, vaan ainoastaan antaa lukijalleen ja dp-operaattoriksi aikovalle selkeä käsitys siitä, mitä laitteiston käyttöönotto merellä vaatii, ennen kuin alusta voidaan turvallisesti dp-laitteistolla ohjailla. Useista dp-laitteisto valmistajista tässä työssä on keskitytty Kongsberg K-Pos järjestelmään.
Tässä opinnäytetyössä dp-laitteiston käyttöönottotarkastukset on esitelty helposti, käytännöllisesti, sekä riittävän yksityiskohtaisesti. Työn tarkoituksena oli luoda dp2-luokan alukselle yleinen tarkistuslista, jota tulevaisuuden dp-operaattorit voivat hyödyntää omassa opiskelussaan ja joka auttaa ymmärtämään dp- laitteiston oikeaoppiseen käyttöön liittyvät asiat selkeästi. Työssä on tiivistettynä se, mitä työn laatija on katsonut tärkeimmäksi ymmärtää turvallisen dp-operoinnin saavuttamiseksi. Laitteiston täydellinen ymmärrys tekee operoinnista turvallista. Lyhennelmät ja ammattisanasto on selitetty erillisessä osiossa, ja työssä edetään asteittain liitteenä olevan tarkistuslistan mukaisesti. Tiedot opinnäytetyön tekemiseksi perustuvat laatijan omiin kokemuksiin ammattimerenkulusta sekä työn valvojan, kokeneen dp-operaattorin kanssa yhdessä hyväksi havaittuihin käytäntöihin. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta ja julkaisuja. Tämän työn tarkoituksena ei ole uudelleen määrittää alan ohjeistusta, vaan ainoastaan antaa lukijalleen ja dp-operaattoriksi aikovalle selkeä käsitys siitä, mitä laitteiston käyttöönotto merellä vaatii, ennen kuin alusta voidaan turvallisesti dp-laitteistolla ohjailla. Useista dp-laitteisto valmistajista tässä työssä on keskitytty Kongsberg K-Pos järjestelmään.