Liiketoimintasuunnitelma IT-alan konsultointiyritykselle
Hietanen, Elmeri; Virtanen, Markus (2016)
Hietanen, Elmeri
Virtanen, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311750
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kattava katsaus liiketoimintasuunnitelman teoriaan ja sen perusteella laatia liiketoimintasuunnitelma IT-alan konsultointiyritykselle, Yritys X:lle. Yritys X:n liikeidea on tarjota tavallisille kuluttajille koulutusta ja konsultointia jokapäiväiseen tietotekniikkaan, kuten tietokoneisiin ja älylaitteisiin, liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota yrittäjälle selkeä tietopaketti yrityksen perustamiseen ja sen liiketoiminnan suunnitteluun liittyvistä seikoista sekä antaa tukea perustamispäätöksen tekemiseen.
Teoriaosuudessa käsiteltäviä keskeisiä asioita ovat yritysmuodon valinta, liikeidean määrittely, ympäristön eli asiakasryhmien, kilpailijoiden ja muiden yrityksen markkinoihin liittyvien käsitteiden analysointi, strategian kehittäminen, markkinointistrategian luominen, tarvittavan rahoituksen määrän selvittäminen ja hankkiminen sekä liiketoiminnan riskien analysointi. Teoriaosuus toteutettiin kattavana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen heikko kohta oli kuitenkin saatavilla olevan aineiston ikä, sillä suurin osa kirjallisuudesta oli aivan 2000-luvun alusta. Markkinat ja erityisesti pienten yritysten strategiat markkinoilla ovat muuttuneet huomattavasti tämän jälkeen.
Empiirisessä osuudessa analysoitiin kerättyä teoriaa ja tehtiin varsinainen liiketoimintasuunnitelma pääosin hyödyntäen yrittäjän eli opinnäytetyön toisen kirjoittajan keräämää työkokemusta alalta. Yrittäjä on toiminut kansalaisopiston tietotekniikkakouluttajana 2,5 vuotta ja opettanut tänä aikana useita kymmeniä oppilaita, joten hänellä on yksityiskohtaista tietoa alan tilanteesta, potentiaalisista asiakkaista ja asiakasryhmistä sekä näiden vaatimuksista ja toiveista. Empiriaosuuden tavoitteena oli suunnitella yritykselle selkeä liiketoimintasuunnitelma, joka sisältää ympäristöanalyysin, strategian, markkinointistrategian, laskelman tarvittavasta rahoituksesta ja suunnitelman sen hankkimiseen sekä riskianalyysin ja selvityksen yrityksen perustamiseen tarvittavista toimenpiteistä.
Tutkimustuloksissa oli kaksi yllättävää asiaa, joista ensimmäinen oli samankaltaisella tai lähes identtisellä liiketoimintamallilla toimivien kilpailevien yritysten suuri määrä. Näistä kilpailijoista on kuitenkin helppo erottua edukseen yrityksen onnistuneella persoonallisella brändäyksellä. Toinen yllättävä tulos oli yrityksen liiketoiminnan käynnistämiseen tarvittavan rahallisen pääoman suhteellinen pienuus, vain muutamia tuhansia euroja. Näin pienen pääoman sijoittamisen riski ei ole kovinkaan mittava, joten yrityksen perustamisen suosittelemisen esteeksi ei jää esteitä.
Kokonaisuutena työ onnistui hyvin ja tavoitteet saatiin täytettyä. Valmis työ tulee toimimaan yrittäjän apuna lopullista perustamispäätöstä tehtäessä sekä mahdollisessa yrityksen liiketoiminnan käynnistämisessä.
Teoriaosuudessa käsiteltäviä keskeisiä asioita ovat yritysmuodon valinta, liikeidean määrittely, ympäristön eli asiakasryhmien, kilpailijoiden ja muiden yrityksen markkinoihin liittyvien käsitteiden analysointi, strategian kehittäminen, markkinointistrategian luominen, tarvittavan rahoituksen määrän selvittäminen ja hankkiminen sekä liiketoiminnan riskien analysointi. Teoriaosuus toteutettiin kattavana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen heikko kohta oli kuitenkin saatavilla olevan aineiston ikä, sillä suurin osa kirjallisuudesta oli aivan 2000-luvun alusta. Markkinat ja erityisesti pienten yritysten strategiat markkinoilla ovat muuttuneet huomattavasti tämän jälkeen.
Empiirisessä osuudessa analysoitiin kerättyä teoriaa ja tehtiin varsinainen liiketoimintasuunnitelma pääosin hyödyntäen yrittäjän eli opinnäytetyön toisen kirjoittajan keräämää työkokemusta alalta. Yrittäjä on toiminut kansalaisopiston tietotekniikkakouluttajana 2,5 vuotta ja opettanut tänä aikana useita kymmeniä oppilaita, joten hänellä on yksityiskohtaista tietoa alan tilanteesta, potentiaalisista asiakkaista ja asiakasryhmistä sekä näiden vaatimuksista ja toiveista. Empiriaosuuden tavoitteena oli suunnitella yritykselle selkeä liiketoimintasuunnitelma, joka sisältää ympäristöanalyysin, strategian, markkinointistrategian, laskelman tarvittavasta rahoituksesta ja suunnitelman sen hankkimiseen sekä riskianalyysin ja selvityksen yrityksen perustamiseen tarvittavista toimenpiteistä.
Tutkimustuloksissa oli kaksi yllättävää asiaa, joista ensimmäinen oli samankaltaisella tai lähes identtisellä liiketoimintamallilla toimivien kilpailevien yritysten suuri määrä. Näistä kilpailijoista on kuitenkin helppo erottua edukseen yrityksen onnistuneella persoonallisella brändäyksellä. Toinen yllättävä tulos oli yrityksen liiketoiminnan käynnistämiseen tarvittavan rahallisen pääoman suhteellinen pienuus, vain muutamia tuhansia euroja. Näin pienen pääoman sijoittamisen riski ei ole kovinkaan mittava, joten yrityksen perustamisen suosittelemisen esteeksi ei jää esteitä.
Kokonaisuutena työ onnistui hyvin ja tavoitteet saatiin täytettyä. Valmis työ tulee toimimaan yrittäjän apuna lopullista perustamispäätöstä tehtäessä sekä mahdollisessa yrityksen liiketoiminnan käynnistämisessä.