Pankkityön muutoksen kokeminen
Virtanen, Kati (2007)
Virtanen, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Pankkitoiminta on kokenut viime vuosikymmeninä paljon erilaisia muutoksia, minkä takia perinteinen pankkityö on muuttunut radikaalisti. Tähän ovat vaikuttaneet eniten pankkirakenteiden muutos ja teknologian huima kehitysvauhti. Pankkien henkilöstö on joutunut haasteellisiin tilanteisiin opetellessaan jatkuvasti uusia toimintatapoja ja -malleja. Tämän opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään niitä asioita, jotka vaikuttavat yksilön kokemaan pankkityön muutokseen. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka case -yrityksen, Päijät-Hämeen Osuuspankin, henkilöstö on kokenut tämän jatkuvan muutoksen, ja miten muutosten läpiviemistä olisi mahdollisuus kehittää, niin että se olisi mahdollisimman vaivaton ja miellyttävä kokemus kaikille muutoksen osapuolille. Pankkityön muutoksen kokemiseen vaikuttavat muun muassa muutosviestintä, muutosjohtaminen, asiakkaiden muuttuvat asenteet ja odotukset, työhyvinvointi sekä yritysfuusiot organisaatiokulttuurin muutoksen kautta. Nämä kaikki vaikuttavat siihen, millaisena muutos koetaan, ja miten se saadaan vietyä läpi ilman suuria ongelmia. Mitä ihmiset sitten ajattelevat muutosten keskellä ja miten he siihen suhtautuvat? Jokaisella yksilöllä on oma tapansa suhtautua muutoksiin, mutta on silti mahdollista luokitella erilaisia ihmistyyppejä, joiden tietäminen on avuksi esimerkiksi juuri muutoksen johtamisessa. Esimiehen tulisi tunnistaa omista alaisistaan eri ihmistyypit, jotta hän osaisi kohdistaa oikeanlaisia viestejä juuri oikeille ihmisille. Empiirisessä osassa selvitetään kvantitatiivisen tutkimuksen avulla, kuinka pankin henkilöstö on suhtautunut muutokseen, miten he kokevat sen ja miten muutosta voitaisiin viedä paremmin läpi tulevaisuutta ajatellen. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että toimihenkilöt suhtautuvat muutoksiin kokonaisuutena positiivisesti, mutta esimerkiksi muutosjohtamiseen ja -viestintään toivottiin kehitystä.