Olutravintolan kannattavuuden parantaminen
Vainikka, Joonas (2016)
Vainikka, Joonas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311810
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään olutravintoloiden kannattavuuden parantamista. Olutravintola on anniskeluravintola, joka on keskittynyt liikeideassaan oluiden laadukkaaseen tarjoiluun.
Työn ensimmäisessä luvussa käsitellään olutravintolan liikeideaa. Liikeideaa tarkastellaan liiketoimintasuunnitelman kautta. Luvussa esitellään keskeisimmät käsitteet mitkä ovat avainasemassa liikeideaa arvioidessa. Lisäksi luvussa käydään läpi pari olutravintolan liiketoimintaan liittyvää erikoisuutta.
Seuraavassa luvussa käsitellään kannattavuutta ravintola-alalla. Luvussa esitellään ravintola-alan yleisesti käytetty kirjanpitomenetelmä, sekä tarkastellaan lähemmin ravintolan liiketoi-minnan tuottoja ja menoja. Lisäksi luvussa esitellään ravintolan liiketoiminnan tärkeitä tunnuslukuja.
Työn empiirinen osuus muodostuu laadullisesta tutkimuksesta. Tutkimuksessa haastateltiin pääkaupunkiseudun olutravintoloiden ravintolapäälliköitä, joita tutkimukseen saatiin mukaan viisi kappaletta. Haastattelututkimuksessa pyrittiin selvittämään ravintolapäälliköiden näkemyksiä tärkeimmistä olutravintoloiden kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksen tulokset olivat hyvin yhdensuuntaisia vastanneiden henkilöiden välillä. Tärkeiksi kannattavuuteen vaikuttaviksi asioiksi pidettiin ravintolan liikeideaan sopivaa valikoimaa, oikeaa tuotteiden hinnoittelua sekä tehokkaasti toimivaa ja asiantuntevaa henkilökuntaa.
Työn ensimmäisessä luvussa käsitellään olutravintolan liikeideaa. Liikeideaa tarkastellaan liiketoimintasuunnitelman kautta. Luvussa esitellään keskeisimmät käsitteet mitkä ovat avainasemassa liikeideaa arvioidessa. Lisäksi luvussa käydään läpi pari olutravintolan liiketoimintaan liittyvää erikoisuutta.
Seuraavassa luvussa käsitellään kannattavuutta ravintola-alalla. Luvussa esitellään ravintola-alan yleisesti käytetty kirjanpitomenetelmä, sekä tarkastellaan lähemmin ravintolan liiketoi-minnan tuottoja ja menoja. Lisäksi luvussa esitellään ravintolan liiketoiminnan tärkeitä tunnuslukuja.
Työn empiirinen osuus muodostuu laadullisesta tutkimuksesta. Tutkimuksessa haastateltiin pääkaupunkiseudun olutravintoloiden ravintolapäälliköitä, joita tutkimukseen saatiin mukaan viisi kappaletta. Haastattelututkimuksessa pyrittiin selvittämään ravintolapäälliköiden näkemyksiä tärkeimmistä olutravintoloiden kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksen tulokset olivat hyvin yhdensuuntaisia vastanneiden henkilöiden välillä. Tärkeiksi kannattavuuteen vaikuttaviksi asioiksi pidettiin ravintolan liikeideaan sopivaa valikoimaa, oikeaa tuotteiden hinnoittelua sekä tehokkaasti toimivaa ja asiantuntevaa henkilökuntaa.