Bloggar i kosmetikförsäljning : En studie ur kosmetikförsäljarens perspektiv
Winqvist, Charlotta (2016)
Winqvist, Charlotta
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211556
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka bloggarnas roll ur en kosmetikförsäljares perspektiv. I arbetet undersöker jag vilken nytta företagen har av att deras produkter eller tjänster syns i bloggar och hur kosmetikförsäljaren upplever att bloggar har påverkat deras dagliga arbete. Bloggarna är ett relativt nytt fenomen och växer kontinuerligt. På grund av att världen digitaliseras har också marknadsföringen fått nya drag och fortsätter att förändras ständigt. Examensarbetet består av en litteraturdel där jag presenterar den sociala median generellt, diskuterar försäljningstekniker och redogör för vad en blogg är och hur produkter syns i dem. Undersökningen utfördes genom att utföra kvalitativa intervjuer. I intervjuerna intervjuades kvinnokosmetikförsäljaren i åldern 20-40 år för att få reda på hur de upplever bloggar som marknadsförings- och försäljningsverktyg och hur de anser att bloggar har påverkat deras arbete. Resultatet indikerar att bloggar syns inom kosmetikbranschen dagligen och att kosmetikförsäljarna anser att bloggar påverkat både konsumenternas köpbeteende men också deras egen försäljningsteknik då majoriteten av respondenterna läser bloggar för att skapa bättre kunskap om produkterna som de säljer. The purpose of this thesis is to study the role of blogs from a cosmetics salesperson’s perspective. In this study I study what benefits companies get from having their products or services appear on blogs and how cosmetics salesperson feel about blogs and how have they affected their daily work. Blogs are a relatively new phenomenon and the blog business is growing continuously. The world is getting more digitized and because of that also marketing has got new features and continues to change constantly. The thesis consists of a theoretical part where I present the social media in general, discuss sales techniques and explain what a blog is and how products display in them. The study was conducted by conducting qualitative interviews. In the interviews I interviewed female cosmetics saleswomen in the age of 20-40 years to find out how they perceive blogs as marketing and sales tools, and how they feel that blogs have influenced their work. The result indicates that blogs are visible daily in the cosmetics industry and cosmetics saleswomen believe that blogs have affected both consumer purchasing behavior but also their own sales techniques as the majority of the respondents in the interview read blogs to get better in-formation of products they sell.