Markkinointivideo Turkista
Karadas, Julia (2016)
Karadas, Julia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060511926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060511926
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointivideo Turkista. Sen tarkoituksena on markkinoida Turkkia määritellyille kohderyhmille, joita ovat nuoret aikuiset ja Turkista aiemmin kiinnostuneet sekä siellä aiemmin käyneet. Markkinointivideon tavoitteena oli onnistua tavoittamaan halutut kohderyhmät ja herättämään heissä mielenkiintoa videota ja sen myötä Turkkia kohtaan sekä antaa positiivinen kuva Turkista. Tavoitteena oli myös saada mahdollisimman paljon näyttökertoja videolle. Henkilökohtaisina tavoitteina oli onnistua tekemään parempi video kuin aikaisemmat videoni ovat olleet ja kehittyä videoiden tekemisessä. Tällä työllä ei ollut toimeksiantajaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointivideota toiminnallisena opinnäytetyönä, Turkkia matkailumaana ja markkinointia. Markkinoinnissa syvennytään tarkemmin videomarkkinointiin sekä käsitellään muita nykypäivän tärkeitä markkinointiin liittyviä asioita, kuten arvon tuottamista asiakkaalle, sisältömarkkinointia, tarinoiden hyödyntämistä markkinoinnissa sekä tekijänoikeuksia. Viimeisessä osiossa käsitellään toiminnallisen opinnäytetyön produktin eli markkinointivideon tekemisen eri vaiheita. Tässä osiossa esitellään myös videosta saamaa palautetta sekä pohditaan onnistumista.
Olen aiemmin tehnyt muutamia videoita, joten se ei ollut täysin uutta minulle. Videoiden tekemisestä opin, että suunnitteluvaihe on todella tärkeä ja se tulisi tehdä ennen kuvaamista. Itse en kuitenkaan pystynyt toimimaan näin, sillä videomateriaali oli minulla valmiina kuvattuna aiemmilta matkoiltani. Opin myös hyödyllistä asiaa markkinointiin ja videoiden tekemiseen liittyen.
Kohderyhmät onnistuttiin tavoittamaan niissä paikoissa, joissa videota markkinoitiin. Videosta tuli paljon palautetta ja sen perusteella voidaan olettaa videon antaneen hyvän kuvan Turkista ja joissakin se herätti suurempaakin kiinnostusta maata kohtaan. Myös kehitettävää palautetta tuli paljon, josta on minulle hyötyä tulevaisuudessa, jos teen lisää videoita. Palautteen myötä jouduin toteamaan, että toista kohderyhmää olisi tullut rajata tarkemmin. Video sopii nimittäin paremmin ensikertalaisille ja sellaisille, joille maa ei ole tullut vielä niin tutuksi, vaikka olisi siellä joskus käynyt. Turkissa paljon matkustaville video tuskin antaa mitään uutta. Mielestäni video on tähänastisista videoistani paras, eli pääsin tavoitteeseeni. Näyttökertoja onnistuin myös saamaan hyvin, enemmän kuin uskalsin toivoa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointivideota toiminnallisena opinnäytetyönä, Turkkia matkailumaana ja markkinointia. Markkinoinnissa syvennytään tarkemmin videomarkkinointiin sekä käsitellään muita nykypäivän tärkeitä markkinointiin liittyviä asioita, kuten arvon tuottamista asiakkaalle, sisältömarkkinointia, tarinoiden hyödyntämistä markkinoinnissa sekä tekijänoikeuksia. Viimeisessä osiossa käsitellään toiminnallisen opinnäytetyön produktin eli markkinointivideon tekemisen eri vaiheita. Tässä osiossa esitellään myös videosta saamaa palautetta sekä pohditaan onnistumista.
Olen aiemmin tehnyt muutamia videoita, joten se ei ollut täysin uutta minulle. Videoiden tekemisestä opin, että suunnitteluvaihe on todella tärkeä ja se tulisi tehdä ennen kuvaamista. Itse en kuitenkaan pystynyt toimimaan näin, sillä videomateriaali oli minulla valmiina kuvattuna aiemmilta matkoiltani. Opin myös hyödyllistä asiaa markkinointiin ja videoiden tekemiseen liittyen.
Kohderyhmät onnistuttiin tavoittamaan niissä paikoissa, joissa videota markkinoitiin. Videosta tuli paljon palautetta ja sen perusteella voidaan olettaa videon antaneen hyvän kuvan Turkista ja joissakin se herätti suurempaakin kiinnostusta maata kohtaan. Myös kehitettävää palautetta tuli paljon, josta on minulle hyötyä tulevaisuudessa, jos teen lisää videoita. Palautteen myötä jouduin toteamaan, että toista kohderyhmää olisi tullut rajata tarkemmin. Video sopii nimittäin paremmin ensikertalaisille ja sellaisille, joille maa ei ole tullut vielä niin tutuksi, vaikka olisi siellä joskus käynyt. Turkissa paljon matkustaville video tuskin antaa mitään uutta. Mielestäni video on tähänastisista videoistani paras, eli pääsin tavoitteeseeni. Näyttökertoja onnistuin myös saamaan hyvin, enemmän kuin uskalsin toivoa.