Maahanmuuttajan kielitaidon edistäminen sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta : näkökulmia ryhmätoiminnasta
Salomäki, Karoliina (2016)
Salomäki, Karoliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612023
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin uuden, maahanmuuttajille suunnatun suomen kielen ryhmän perustamista niin ohjaajan näkökulmasta, kuin yhteistyötahon ja osallistujien näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli tuoda esiin ryhmän perustamiseen ja ylläpitämiseen liittyviä vaiheita ja mahdollisia haasteita sekä kartoittaa ryhmätoiminnan tavoitteiden kannalta toimivia oppimistapoja ja koko ryhmän toiminnan tarkoituksenmukaisuutta. Työssä pohdittiin ohjaajuuteen liittyviä merkityksiä, maahanmuuttoa ja kotoutumista sekä kielitaidon merkitystä uuteen maahan asettumisessa.
Kohderyhmä muodostui pienten lasten maahanmuuttajaäideistä, jotka kuuluvat Tampereella sijaitsevan Hervantatuvan kävijäkuntaan. Aineisto koostui haastatteluista, sekä ohjaajan näkökulmasta tehdyistä havainnointimuistiinpanoista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta sekä osallistuvaa havainnointia. Kerätty haastatteluaineisto käsiteltiin aineistolähtöistä menetelmää mukaillen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suomen kielen ryhmä sopii hyvin Hervantatuvan toimintaympäristöön ja sekä tuvan työntekijät että ryhmään osallistuneet toivovat toiminnan jatkuvan. Suurimpana motivaationa kielen oppimisessa toimivat tulevaisuuden tavoitteet sekä arkipäiväisten asioiden helpottuminen. Ryhmässä keskustelemisen koettiin edistävän suomen kielen taitoa ja vuorovaikutuksellista toimintaa pidettiin mielekkäänä.
Kaikenlainen suomen kielen opiskelu tulee olemaan entistä tarpeellisempaa maahanmuuton lisääntyessä jatkuvasti. Kansalaistoiminnalla on hyvät mahdollisuudet tarjota matalan kynnyksen toimintaa maahanmuuttajille kielitaidon parantamiseksi. Tämän opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää uusien monikulttuuristen ryhmien suunnittelu- ja perustamisvaiheessa sekä kielitaidon parantamisen myötä tapahtuvan kotoutumisen edistämisen suunnittelussa.
Kohderyhmä muodostui pienten lasten maahanmuuttajaäideistä, jotka kuuluvat Tampereella sijaitsevan Hervantatuvan kävijäkuntaan. Aineisto koostui haastatteluista, sekä ohjaajan näkökulmasta tehdyistä havainnointimuistiinpanoista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta sekä osallistuvaa havainnointia. Kerätty haastatteluaineisto käsiteltiin aineistolähtöistä menetelmää mukaillen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suomen kielen ryhmä sopii hyvin Hervantatuvan toimintaympäristöön ja sekä tuvan työntekijät että ryhmään osallistuneet toivovat toiminnan jatkuvan. Suurimpana motivaationa kielen oppimisessa toimivat tulevaisuuden tavoitteet sekä arkipäiväisten asioiden helpottuminen. Ryhmässä keskustelemisen koettiin edistävän suomen kielen taitoa ja vuorovaikutuksellista toimintaa pidettiin mielekkäänä.
Kaikenlainen suomen kielen opiskelu tulee olemaan entistä tarpeellisempaa maahanmuuton lisääntyessä jatkuvasti. Kansalaistoiminnalla on hyvät mahdollisuudet tarjota matalan kynnyksen toimintaa maahanmuuttajille kielitaidon parantamiseksi. Tämän opinnäytetyön tuloksia on mahdollista hyödyntää uusien monikulttuuristen ryhmien suunnittelu- ja perustamisvaiheessa sekä kielitaidon parantamisen myötä tapahtuvan kotoutumisen edistämisen suunnittelussa.