Motivaatioita, mielikuvia ja hakeutumista internetissä tutkintoon johtavaan aikuiskoulutukseen
Kokko, Erja (2008)
Kokko, Erja
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Lahden ammattikorkeakoulun tutkintoon johtavan aikuiskoulutuksen hakeutumiseen vaikuttavia motivaatioita ja syitä sekä internetin kautta hakeutumista. Opinnäytetyön teorian muodostavat alan kirjallisuus, internet sivustot ja tilastolähteet. Empiriaosuus on toteutettu lomakekyselynä keväällä 2007 Lahden ammattikorkeakoulun tutkintoon johtavan aikuiskoulutuksen valintakokeisiin kutsutuille satunnaisotantana. Kyselyitä lähetettiin 275. Aineisto koostuu 122 vastaajasta. Hakijoista 41 % oli 21- 30-vuotiaita. Tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen tutkimusote. Ammatillisella tutkinnolla hakeneista 51 %:lla oli tutkinto suoritettu 2000-luvulla. Opinnäytetyötutkimus osoitti, että hakijat haluavat varsin tuoreen ammatillisen tutkinnon jälkeen suorittaa ammattikorkeakoulututkinnon aikuiskoulutusväylän kautta. Opinnäytetyön erityispiirteinä tuli esille, että 1980 ja 1990-luvuilla ammatillisen tutkinnon suorittaneita hakijoita oli vähemmän. Näiden hakijaryhmien kohdalla tuleekin kiinnittää huomio hakijamarkkinointiin ja tiedottamiseen. Hakijoiden motivaatioina ja hakeutumisen syinä vahvimpina vaikuttajina olivat seuraavat: tutkinto on mahdollisuus suorittaa työn ohella, halu edetä uralla sekä uskotaan mahdollisuuksien paranevan työmarkkinoilla. Ammatillisen koulutuksen lähtötaustan omaavia hakijoita ohjaa; status, ura, kilpailukykyisyys työmarkkinoilla sekä käytännön läheisyys omaa hakeutumista. Lahden ammattikorkeakoulu monipuolisena koulutuksen tarjoajana, hyvämaineisena kouluttajana sekä LAMKin arvostus työmarkkinoilla olivat vaikuttavina tekijöinä hakijoiden mielikuviin ja myös hakeutumiseen. Tärkein tiedonlähde hakeutumisvaiheessa hakijoille oli Lahden ammattikorkeakoulun omat www-sivut. Ensi kertaa internetin kautta toteutetun hakeutumisen Lahden ammattikorkeakoulun hakijat ottivat erittäin myönteisesti vastaan. Hakeminen koettiin selkeäksi ja helpoksi tavaksi hakeutua tutkintoon johtavaan koulutukseen. Hakijoista 97,8 % täytti hakemuksen netissä. Nettihakemus täytettiin pääosin kotoa käsin.