Yrityksen kotisivut markkinointiviestinnän keinona
Natri, Irina (2008)
Natri, Irina
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Internetiä markkinointiviestinnän osa-alueena, yrityksen kotisivuja ja niiden suunnittelua tehokkaaksi osaksi yrityksen markkinointiviestintää. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ne keinot, joiden avulla kotisivut toimivat tehokkaasti markkinointiviestinnän välineenä. Selvitetään mitä elementtejä kotisivulla tulisi olla, jotta yrityksen markkinointiviestintä toteutuisi ja saataisiin käytettävyydeltään hyvä sivusto. Työn teoriaosuus koostuu kahdesta kokonaisuudesta. Ensimmäinen osio koostuu markkinointiviestinnän roolista ja keinoista. Toisessa osiossa käsitellään yrityksen kotisivuja markkinointiviestijänä ja kotisivujen elementtejä. Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu toimeksiantoyrityksen, Lahden Messut Oy:n uusien kokoustilojen kotisivujen sisällön suunnittelusta. Tätä edeltää viiden kilpailijan kokoustilojen kotisivujen analysoiminen. Analysointi tapahtuu teoriassa esiteltyjen kotisivujen elementtien mukaan. Teoriaa ja analyyseja avuksi käyttäen suunnitellaan Lahden Messujen kokoustiloille kotisivu. Teorian perusteella kaikkein tärkeintä kotisivujen suunnittelussa on käytettävyys. Käytettävyys syntyy toimivista elementeistä, joita sivustoille laitetaan. Analyysien perusteella kaikki on hyvin pienestä kiinni, sillä käyttäjät ovat erilaisia ja heillä on eri intressit kotisivuja kohtaan. Käytössä olevien kotisivujen toimivuus tulisi tarkastaa tietyin väliajoin ja sivuista saatava palaute käsitellä. On tärkeää, että esimerkiksi kaikki linkit toimivat. Näin käytettävyys säilyy ja kotisivujen markkinoinnillinen tarkoitus täyttyy mahdollisimman hyvin.