Viestinnän merkitys organisaation muutostilanteessa
Räsänen, Heli (2008)
Räsänen, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee muutosta, muutosjohtamista sekä siihen liittyvää viestintää Lahden kauppakeskus Triossa. Teoriaosassa käsitellään muutoksen ilmenemistä, muutosprosessin vaiheita, muutosjohtamisen periaatteita ja siihen kiinteästi liittyvää sisäistä viestintää sekä markkinointia. Muutos nähdään prosessina, joka alkaa muutostarpeesta. Tarpeesta määritellään visio, jonka avulla motivoidaan osalliset sitoutumaan muutosprosessiin. Prosessi sisältää myös johtajan valmistautumisen muutoksen läpivientiin ja muutosvastarinnan kohtaamiseen sekä minimoimiseen. Teoriassa perehdytään sisäisen viestinnän kanaviin ja keinoihin, sisältöön sekä ongelmiin. Muutosjohtamisen ja yleisen viestinnän tärkeä osatekijä on palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Palautteen ensisijainen tavoite on edistää vastaanottajan toimintatapojen ja taitojen kehittymistä. Onnistuessaan viestintä edesauttaa työyhteisöä toimimaan paremmin. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu Lahden kauppakeskus Triolle tehdystä viestinnän määrä- ja laatututkimuksesta. Tutkimuksella haettiin vastausta kysymykseen âMillä keinoin kauppakeskuksessa tulisi viestiä, jotta sen toiminta säilyisi eheänä?â Trion uudistushanke käynnistyi tammikuussa 2007 ja tavoitteena on että kevääseen 2009 mennessä Trio ottaa paikkansa suomalaisten kauppakeskusten kirkkaimmassa kärkijoukossa. Tutkimuksella selvitettiin, miten kauppiaat ovat kohdanneet muutoksen, muutosjohtamisen ja yleisen viestinnän kauppakeskuksessa. Ilmeni, että sisäiseen viestintään tulee panostaa. Myös muutosjohtamisessa havaittiin puutteita. Tulosten perusteella pohdittiin, mihin suuntaan viestintää tulisi viedä ja millaisia uusia toimintatapoja luoda, jotta kauppakeskuksen toiminta säilyisi eheänä. Ratkaisuna ilmeneviin ongelmakohtiin kauppakeskus Trioon tulee luoda kokonainen uusi organisaatioviestintäkulttuuri.