Myynnin kehitystyö henkilöstöpalvelualan yrityksessä X
Raatikainen, Eelis (2016)
Raatikainen, Eelis
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208969
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkimuksen aiheena oli henkilöstöpalvelualan yrityksen myyntiprosessin kehittäminen. Yritys tarjoaa pääasiassa henkilöstönvuokraus- ja rekrytointipalveluita. Myynti on tärkeä osa yrityksen toimintaa ja kehitystyön avulla oli tarkoituksena parantaa myyntiprosessia sekä esittää keinoja myynnin tehostamiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esille kehityskohteita ja antaa niihin konkreettisia kehitysehdotuksia, jotka voidaan huomioida yrityksen myyntityössä.
Tietoperustassa käsiteltiin myyntiä, myyntiprosessia, prosessin vaiheita tarkemmin eriteltynä, sekä tutkimusta ja tutkimuksen suoritustapaa. Tietoperustan oli tarkoituksena linkittyä käytännön toimenpiteisiin sekä tutkimuksen keskeisiin aiheisiin.
Tutkimus suoritettiin ennakkokyselyllä sekä teemahaastatteluilla. Ensin kyselyn avulla selvitettiin haastatteluita varten tärkeimmät teemat. Toisessa vaiheessa kyselyn tuloksien perusteella haastateltiin teemahaastatteluilla kolmea yrityksen hr-koordinaattoria. Teemahaastattelut suoritettiin kolmen yrityksen toimihenkilön kanssa yksitellen. Haastatteluiden tuloksien pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia myyntiin.
Haastatteluiden perusteella haastateltavat ajattelivat useimmista teemojen aiheista hyvin samankaltaisesti. Haastatteluissa selvisi, että yrityksen myynnin suunnittelussa, asiakastapaamisiin valmistautumisissa sekä lisämyynnin tuottamisessa olemassa oleville asiakkaille on kehittämismahdollisuuksia. Myynnin suunnittelua tulisi lisätä, asiakastapaamisiin tulisi valmistautua kattavammin ja nykyiset asiakasyritykset tulisi huomioida voimakkaammin esimerkiksi tekemällä vuosisuunnitelmia asiakaskohtaisesti.
Kehitysehdotukset ovat helposti sovellettavissa yrityksen toimintaan ja pienillä muutoksilla voidaan saada aikaiseksi parannuksia. Kehitysehdotukset on luovutettu toimeksiantajalle ja ehdotettu käyttöön otettavaksi. Opinnäytetyön tulokset ovat yritykselle hyödyllisiä ja opinnäytetyöprosessi on johdonmukaisesti ja selkeästi.
Tietoperustassa käsiteltiin myyntiä, myyntiprosessia, prosessin vaiheita tarkemmin eriteltynä, sekä tutkimusta ja tutkimuksen suoritustapaa. Tietoperustan oli tarkoituksena linkittyä käytännön toimenpiteisiin sekä tutkimuksen keskeisiin aiheisiin.
Tutkimus suoritettiin ennakkokyselyllä sekä teemahaastatteluilla. Ensin kyselyn avulla selvitettiin haastatteluita varten tärkeimmät teemat. Toisessa vaiheessa kyselyn tuloksien perusteella haastateltiin teemahaastatteluilla kolmea yrityksen hr-koordinaattoria. Teemahaastattelut suoritettiin kolmen yrityksen toimihenkilön kanssa yksitellen. Haastatteluiden tuloksien pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia myyntiin.
Haastatteluiden perusteella haastateltavat ajattelivat useimmista teemojen aiheista hyvin samankaltaisesti. Haastatteluissa selvisi, että yrityksen myynnin suunnittelussa, asiakastapaamisiin valmistautumisissa sekä lisämyynnin tuottamisessa olemassa oleville asiakkaille on kehittämismahdollisuuksia. Myynnin suunnittelua tulisi lisätä, asiakastapaamisiin tulisi valmistautua kattavammin ja nykyiset asiakasyritykset tulisi huomioida voimakkaammin esimerkiksi tekemällä vuosisuunnitelmia asiakaskohtaisesti.
Kehitysehdotukset ovat helposti sovellettavissa yrityksen toimintaan ja pienillä muutoksilla voidaan saada aikaiseksi parannuksia. Kehitysehdotukset on luovutettu toimeksiantajalle ja ehdotettu käyttöön otettavaksi. Opinnäytetyön tulokset ovat yritykselle hyödyllisiä ja opinnäytetyöprosessi on johdonmukaisesti ja selkeästi.