Sosiaalisen median hyödyntäminen rekrytointiprosessissa : Case #Sonerakesä
Kari, Niina (2016)
Kari, Niina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612125
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten organisaatio voi hyödyntää sosiaalista mediaa rekrytointiprosessissa ja miten työnantajamaine vaikuttaa rekrytointiin sosiaalisessa mediassa. Työssä tutkittiin Soneran kesätyöntekijöiden rekrytointiprosessia.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin rekrytointia, henkilöstöjohtamista sekä sosiaalista mediaa käsittelevien lähteiden ympärille. Tärkeimpinä teemoina ovat työnantajamielikuva, sosiaalisen median kanavien tarjoamat mahdollisuudet rekrytointiin sekä hakijakokemus. Näillä teemoilla on tiivis yhteys toisiinsa, sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden työnantajamielikuvan rakentamiseen sekä vuorovaikutukseen potentiaalisten työnhakijoiden kanssa.
Empiirisessä osuudessa tehtiin kesätyönhakijoille lyhyt kysely koskien rekrytointia ja yrityksien seuraamista sosiaalisessa mediassa. Kyselyn tarkoituksen oli selvittää miksi nuoret aikuiset seuraavat yrityksiä sosiaalisessa mediassa sekä miten he kokivat tehdyn kesätyörekrytoinnin. Millainen sisältö kiinnostaa yrityksien jakamana?
Tutkimuksen tulokset tukivat teoreettista viitekehystä ja siitä tehtyjä havaintoja. Perinteisten printtikanavien rooli on pienentynyt, työpaikkailmoituksia seurataan sähköisistä kanavista. Sosiaalisessa mediassa kiinnostavat sellaiset yritykset, jotka nähdään potentiaalisina työnantajajina. Yritysten jakamassa sisällössä kiinnostavat eniten henkilöt, jotka yrityksessä työskentelevät sekä yrityksen arki, miten työtä tehdään ja millaisessa ympäristössä. Eli käytännössä millaista kuvaa yrityksestä saa sen jakaman sisällön kautta. Yrityksiä seurataan myös ammatillisesta kiinnostuksesta, asiakassuhteen takia tai harrastuksien puolesta.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin rekrytointia, henkilöstöjohtamista sekä sosiaalista mediaa käsittelevien lähteiden ympärille. Tärkeimpinä teemoina ovat työnantajamielikuva, sosiaalisen median kanavien tarjoamat mahdollisuudet rekrytointiin sekä hakijakokemus. Näillä teemoilla on tiivis yhteys toisiinsa, sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden työnantajamielikuvan rakentamiseen sekä vuorovaikutukseen potentiaalisten työnhakijoiden kanssa.
Empiirisessä osuudessa tehtiin kesätyönhakijoille lyhyt kysely koskien rekrytointia ja yrityksien seuraamista sosiaalisessa mediassa. Kyselyn tarkoituksen oli selvittää miksi nuoret aikuiset seuraavat yrityksiä sosiaalisessa mediassa sekä miten he kokivat tehdyn kesätyörekrytoinnin. Millainen sisältö kiinnostaa yrityksien jakamana?
Tutkimuksen tulokset tukivat teoreettista viitekehystä ja siitä tehtyjä havaintoja. Perinteisten printtikanavien rooli on pienentynyt, työpaikkailmoituksia seurataan sähköisistä kanavista. Sosiaalisessa mediassa kiinnostavat sellaiset yritykset, jotka nähdään potentiaalisina työnantajajina. Yritysten jakamassa sisällössä kiinnostavat eniten henkilöt, jotka yrityksessä työskentelevät sekä yrityksen arki, miten työtä tehdään ja millaisessa ympäristössä. Eli käytännössä millaista kuvaa yrityksestä saa sen jakaman sisällön kautta. Yrityksiä seurataan myös ammatillisesta kiinnostuksesta, asiakassuhteen takia tai harrastuksien puolesta.