Yrityksen brändin kehittäminen : Medbit Oy:n brändiuudistus
Salminen, Valtteri (2016)
Salminen, Valtteri
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712192
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona ICT-alalla toimivalle Medbit Oy:lle. Yritys teki brändiuudistuksen vuoden 2015 alkupuolella ja halusi selvittää, miten asiakkaat, yhteistyökumppanit ja henkilökunta ovat ottaneet uudistuksen vastaan. Opinnäytetyössä perehdyttiin bränditutkimuksen lisäksi tutkimuksen kannalta olennaisiin aiheisiin brändin teoriasta. Brändiä käsittelevän tietoperustan avulla selvitettiin, mitä brändillä tarkoitetaan, millainen on hyvä brändi ja mitä hyötyjä siitä on yritykselle.
Tämän jälkeen kerrotaan, mitä tarkoitetaan yritysbändillä ja yritysidentiteetillä. Teoriaosion lopussa annetaan ohjeita brändin johtamiseen ja kehittämiseen. Opinnäytetyön bränditutkimus tehtiin Medbit Oy:lle, mutta varsinkin sen teoriaosio soveltuu perustaksi myös muiden yritysten ja toimialojen brändien suunnitteluun ja kehittämiseen.
Työn käytännön osuudessa esiteltiin Medbit Oy ja syyt sen brändin uudistamiselle. Tutkimusosio, joka on tarkkojen tulosten osalta salainen, jaettiin sekä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden että henkilökunnan tuloksiin. Lopussa tehtiin yhteenveto brändiuudistuksen onnistumisesta kokonaisuudessaan. Bränditutkimuksen pääteemoja olivat Medbitin uudet brändilupaukset, arvot, visiot ja tavoitteet. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Medbit on tehnyt paljon oikeita ratkaisuja uudistaessaan brändiään, mutta tavoiteltuun brändimielikuvaan on vielä matkaa usealla osa-alueella.
Tämän jälkeen kerrotaan, mitä tarkoitetaan yritysbändillä ja yritysidentiteetillä. Teoriaosion lopussa annetaan ohjeita brändin johtamiseen ja kehittämiseen. Opinnäytetyön bränditutkimus tehtiin Medbit Oy:lle, mutta varsinkin sen teoriaosio soveltuu perustaksi myös muiden yritysten ja toimialojen brändien suunnitteluun ja kehittämiseen.
Työn käytännön osuudessa esiteltiin Medbit Oy ja syyt sen brändin uudistamiselle. Tutkimusosio, joka on tarkkojen tulosten osalta salainen, jaettiin sekä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden että henkilökunnan tuloksiin. Lopussa tehtiin yhteenveto brändiuudistuksen onnistumisesta kokonaisuudessaan. Bränditutkimuksen pääteemoja olivat Medbitin uudet brändilupaukset, arvot, visiot ja tavoitteet. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Medbit on tehnyt paljon oikeita ratkaisuja uudistaessaan brändiään, mutta tavoiteltuun brändimielikuvaan on vielä matkaa usealla osa-alueella.