Yrityksen brändi-imago ja -identiteetti
Anttonen, Jaakko (2008)
Anttonen, Jaakko
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändiä, brändi-imagoa ja -identiteettiä. Opinnäytetyö tehtiin Viikko-Häme Oy:n toimeksiantona. Opinnäytetyön tutkimusongelma oli selvittää, millaisia sanomalehti Viikko-Hämeen tämänhetkiset brändi-imago ja brändi-identiteetti ovat ja miten niitä voisi kehittää. Brändi on yritys, tuote tai palvelu, jolla on jonkinlaista lisäarvoa kuluttajalle, minkä vuoksi se erottuu edukseen markkinoilla. Vahva ja tunnettu brändi herättää kuluttajassa luottamusta ja on näin lupaus korkeasta laadusta. Brändi muodostuu aina mielikuvien pohjalta, ja sen vuoksi brändin rakentaminen on monimutkaista ja vaatii yritykseltä paljon. Brändi-imago on kuluttajan mielessä muodostuva kuva tuotteesta tai palvelusta. Imago muodostuu kokemuksista, tiedoista, arvoista ja asenteista, joita yksilöllä, yhteisöllä tai sidosryhmillä on yrityksestä. Brändi-imagolla on suuri merkitys yrityksen toimintaan, ja sen vuoksi yrityksen tulisi panostaa myönteisen imagon kehittämiseen. Brändi-identiteetillä tarkoitetaan yrityksen kuvaa itsestään. Identiteetti sisältää muun muassa yrityksen perusarvot, -olettamukset, liikeideat, visiot sekä strategiat. Brändi-identiteetin rakentamisessa ja kehittämisessä olennaista on pohtia yrityksen strategista suuntaa, kilpailuetuja sekä erilaistamista. Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkitaan sanomalehti Viikko-Hämeen brändiimagoa ja brändi-identiteettiä. Tavoitteena oli tutkia Viikko-Hämeen tämänhetkistä tunnettuutta ja imagoa satunnaisotannalla valittujen lahtelaisten keskuudessa sekä selvittää nykyistä brändi-identiteettiä. Imagotutkimus toteutettiin postitetuilla kyselylomakkeilla ja identiteettitutkimus haastattelemalla Viikko-Hämeen henkilöstön jäseniä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että Viikko-Häme on nimenä Lahden alueella kohtalaisen tunnettu sanomalehti, mutta imagoon liittyvät mielikuvat eivät ole kovinkaan voimakkaita. Identiteetti on vielä epätarkka, joten selkeä määrittely ja linjaus ovat tarpeellisia. Identiteetin määrittely ja sen vahvistaminen vaativat Viikko-Hämeeltä konkreettisia toimenpiteitä ja resursseja. Identiteetin määrittelyn avulla myös imagon kehittämiselle saadaan paremmat edellytykset.