Täydennyskoulutuksen merkitys hoitotyössä – Integroiva kirjallisuuskatsaus
Mikkonen, Eemeli (2016)
Mikkonen, Eemeli
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712246
Tiivistelmä
Täydennyskoulutus on hoitotyön kannalta tärkeää. Täydennyskoulutuksen kautta hoitotyön ammattilaiset pystyvät pitämään yllä ammatillista osaamistaan. Suomessa terveydenhuollon täydennyskoulutusta määritetään useassa laissa sekä sosiaali- ja terveysministeriön antamassa asetuksessa ja suosituksessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli integroivan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä tuottaa Karelia-ammattikorkeakoulun opettajien käyttöön tutkimustietoa, jota he voivat hyödyntää opetuksessa. Opinnäytetyön tehtävänä oli etsiä ja koostaa kirjallisuuskatsaukseksi ajantasaista tutkimustietoa täydennyskoulutuksen merkityksestä hoitotyössä. Toissijaisena tehtävänä oli hahmotella löydettyjen tutkimusten pohjalta verkko-opiskelun mahdollisia erityispiirteitä täydennyskoulutuksen muotona.
Kirjallisuuskatsaukseen valitut tutkimusartikkelit olivat keskenään hyvin erilaisia. Tutkimusten tuloksia analysoitiin kuvailevalla synteesillä teemoittelua apuna käyttäen. Tutkimuksissa ilmeni, että hoitajat tunnistivat ja tunnustivat täydennyskoulutuksen tärkeyden. Synteesin perusteella voidaan todeta, että merkittävimmät täydennyskoulutukseen osallistumista motivoivat tekijät ovat oman ammatillisen osaamisen päivittäminen ja ylläpito sekä merkittävimmät rajoitteet ajanpuute, työvelvoitteet ja vähäiset henkilöstöresurssit. Verkko-opiskelu todettiin vähintäänkin yhtä tehokkaaksi menetelmäksi perinteiseen kasvokkain tapahtuvaan koulutukseen verrattuna. Oppimisessa on kuitenkin yksilöllisiä eroja ja nämä huomioiden verkko-opiskelu ei välttämättä sovi kaikille.
Aiheesta on tarvetta tehdä kattavaa lisätutkimusta. Olisi tärkeää selvittää tarkemmin täydennyskoulutukseen osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä vertailla eri opetusmenetelmiä. Näin saataisiin tehostettua täydennyskoulutusta ja optimoitua se erityisesti ajankäytön kannalta mahdollisimman tehokkaaksi ja hyödylliseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli integroivan kirjallisuuskatsauksen menetelmällä tuottaa Karelia-ammattikorkeakoulun opettajien käyttöön tutkimustietoa, jota he voivat hyödyntää opetuksessa. Opinnäytetyön tehtävänä oli etsiä ja koostaa kirjallisuuskatsaukseksi ajantasaista tutkimustietoa täydennyskoulutuksen merkityksestä hoitotyössä. Toissijaisena tehtävänä oli hahmotella löydettyjen tutkimusten pohjalta verkko-opiskelun mahdollisia erityispiirteitä täydennyskoulutuksen muotona.
Kirjallisuuskatsaukseen valitut tutkimusartikkelit olivat keskenään hyvin erilaisia. Tutkimusten tuloksia analysoitiin kuvailevalla synteesillä teemoittelua apuna käyttäen. Tutkimuksissa ilmeni, että hoitajat tunnistivat ja tunnustivat täydennyskoulutuksen tärkeyden. Synteesin perusteella voidaan todeta, että merkittävimmät täydennyskoulutukseen osallistumista motivoivat tekijät ovat oman ammatillisen osaamisen päivittäminen ja ylläpito sekä merkittävimmät rajoitteet ajanpuute, työvelvoitteet ja vähäiset henkilöstöresurssit. Verkko-opiskelu todettiin vähintäänkin yhtä tehokkaaksi menetelmäksi perinteiseen kasvokkain tapahtuvaan koulutukseen verrattuna. Oppimisessa on kuitenkin yksilöllisiä eroja ja nämä huomioiden verkko-opiskelu ei välttämättä sovi kaikille.
Aiheesta on tarvetta tehdä kattavaa lisätutkimusta. Olisi tärkeää selvittää tarkemmin täydennyskoulutukseen osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä vertailla eri opetusmenetelmiä. Näin saataisiin tehostettua täydennyskoulutusta ja optimoitua se erityisesti ajankäytön kannalta mahdollisimman tehokkaaksi ja hyödylliseksi.