Uusi LAMK, uusi kampus - sidosryhmäviestintä : case NiemiCampus
Nousiainen, Sari-Anne (2016)
Nousiainen, Sari-Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712240
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona kampuskehitykselle, joka on osa Lahden ammattikorkeakoulun Kehittämispalveluja. Opinnäytetyön tutkimusongelma oli miten sidosryhmien, erityisesti yritysten ja yhteisöjen, kanssa tulisi viestiä kampuskehityksessä. Toimeksianto oli luoda sidosryhmäviestintää tukeva toiminnallinen suunnitelma. Opinnäytetyön tavoite on tuottaa tietoa viestinnän tueksi ja auttaa kehittämään kampuskehityksen viestinnän yleisölle välittämää kuvaa kampushankkeesta ja NiemiCampuksesta. Toiminnallinen viestintäsuunnitelma osoittaa keinoja sidosryhmäviestintään ja antaa ideoita viestinnän sisältöihin koskien uutta kampusta.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee organisaatioviestintää ja nostaa esiin tärkeitä sidosryhmäviestinnässä huomioitavia seikkoja. Se selventää viestinällisiä käsitteitä ja toiminnallisen viestintäsuunnitelman laatimiseen vaikuttaneita tekijöitä. Opinnäytetyötä varten tehtiin yrityksille ja yhteisöille suunnattu kyselytutkimus viestinnästä sekä haastateltiin Lahden ammattikorkeakoulun henkilökuntaa. Saatuja tietoja hyödynnettiin toiminnallisessa viestintäsuunnitelmassa.
Tehdyn tutkimuksen perusteella kampuskehityksen viestinnän tulisi painottua ensisijaisesti sidosryhmiä kiinnostaviin asioihin, joista tulisi viestiä niille tutuilla kanavilla. Kampuskehityksen viestinnän päätehtävä on kertoa uuden kampuksen, NiemiCampuksen, rakennusvaiheista ja herättää sidosryhmien kiinnostus sen tiloja ja palveluja kohtaan. Sidosryhmäviestinnän tulisi olla muun viestinnän kanssa yhtenevää ja vahvistaa Lahden ammattikorkeakoulun brändiä.
Yritysmaailman edustajat tulisi huomioida uutisia ja blogia kirjoittaessa nostamalla esiin yhteistyömahdollisuuksia. Lisäksi kasvokkaisviestintää tulisi tähdentää sidosryhmäviestinnässä. Brändin rakentaminen sellaiseksi, että opiskelijat, henkilökunta ja muut sidosryhmät arvostavat ja sitoutuvat siihen, on keskeistä tiellä menestykseen.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee organisaatioviestintää ja nostaa esiin tärkeitä sidosryhmäviestinnässä huomioitavia seikkoja. Se selventää viestinällisiä käsitteitä ja toiminnallisen viestintäsuunnitelman laatimiseen vaikuttaneita tekijöitä. Opinnäytetyötä varten tehtiin yrityksille ja yhteisöille suunnattu kyselytutkimus viestinnästä sekä haastateltiin Lahden ammattikorkeakoulun henkilökuntaa. Saatuja tietoja hyödynnettiin toiminnallisessa viestintäsuunnitelmassa.
Tehdyn tutkimuksen perusteella kampuskehityksen viestinnän tulisi painottua ensisijaisesti sidosryhmiä kiinnostaviin asioihin, joista tulisi viestiä niille tutuilla kanavilla. Kampuskehityksen viestinnän päätehtävä on kertoa uuden kampuksen, NiemiCampuksen, rakennusvaiheista ja herättää sidosryhmien kiinnostus sen tiloja ja palveluja kohtaan. Sidosryhmäviestinnän tulisi olla muun viestinnän kanssa yhtenevää ja vahvistaa Lahden ammattikorkeakoulun brändiä.
Yritysmaailman edustajat tulisi huomioida uutisia ja blogia kirjoittaessa nostamalla esiin yhteistyömahdollisuuksia. Lisäksi kasvokkaisviestintää tulisi tähdentää sidosryhmäviestinnässä. Brändin rakentaminen sellaiseksi, että opiskelijat, henkilökunta ja muut sidosryhmät arvostavat ja sitoutuvat siihen, on keskeistä tiellä menestykseen.