Identifying the Brand : Case: Helsinki Comics Festival
Koponen, Petra (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612025
Tiivistelmä
Brändäys on ollut elintärkeää yrityksille jo pitkään, ja viimeisen vuosikymmenen aikana kolmas sektori on myös hitaasti alkanut käsittämään brändin luomisen ja ylläpidon tärkeyden. Voidaankin sanoa, että brändäys on jopa tärkeämpää kolmannella sektorilla, johtuen esimerkiksi kovasta kilpailusta, jota valtion myöntämistä apurahoista käydään. Pienet kulttuuritoimijat muodostavat suuren osan kolmannesta sektorista Suomessa ja menestyäkseen kulttuurikentällä on ensisijaisen tärkeää, että toimijat erottuvat kilpailijoistaan.
Tapaustutkimuksen tavoite oli määrittää Helsingin sarjakuvafestivaalien brändi-identiteetti. Helsingin sarjakuvafestivaalit on Suomen sarjakuvaseura ry:n järjestämä vuosittainen tapahtuma, jonka päämäärä on tuoda esille suomalaisia kustantajia sekä edistää sarjakuvan asemaa uniikkina taidemuotona. Brändi-identiteetin nykytilasta kerättiin aineistoa ensin uuden brändi-identiteetin määrittelemiseksi. Lisäksi johdon toiveita koskien brändin tulevaisuuden tavoitetilaa kartoitettiin. Brändi-identiteettiä tutkittiin myös apurahoja myöntävien järjestöjen näkökulmasta.
Tutkimus toteuttiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tiedonkeruu suoritettiin osallistuvan havainnoinnin sekä asiakirja-analyysin keinoin. Näistä lähteistä hankittu aineisto analysoitiin hermeneuttisella menetelmällä, sekä immersio-analyysillä. Näin pyrittiin löytämään yhdistäviä teemoja ja konsepteja aineistosta, jotka voidaan sisällyttää Sarjakuvafestivaalien brändiin.
Sarjakuvafestivaalien brändin niin ulkoinen, kuin sisäinenkin kommunikaatio oli tutkimuksen mukaan epäselvää ja epäjohdonmukaista. Määritellympi identiteetti luotiin ja ehdotuksia suoritettavista brändäys-toimenpiteistä annettiin toimeksiantajalle.
Tapaustutkimuksen tavoite oli määrittää Helsingin sarjakuvafestivaalien brändi-identiteetti. Helsingin sarjakuvafestivaalit on Suomen sarjakuvaseura ry:n järjestämä vuosittainen tapahtuma, jonka päämäärä on tuoda esille suomalaisia kustantajia sekä edistää sarjakuvan asemaa uniikkina taidemuotona. Brändi-identiteetin nykytilasta kerättiin aineistoa ensin uuden brändi-identiteetin määrittelemiseksi. Lisäksi johdon toiveita koskien brändin tulevaisuuden tavoitetilaa kartoitettiin. Brändi-identiteettiä tutkittiin myös apurahoja myöntävien järjestöjen näkökulmasta.
Tutkimus toteuttiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tiedonkeruu suoritettiin osallistuvan havainnoinnin sekä asiakirja-analyysin keinoin. Näistä lähteistä hankittu aineisto analysoitiin hermeneuttisella menetelmällä, sekä immersio-analyysillä. Näin pyrittiin löytämään yhdistäviä teemoja ja konsepteja aineistosta, jotka voidaan sisällyttää Sarjakuvafestivaalien brändiin.
Sarjakuvafestivaalien brändin niin ulkoinen, kuin sisäinenkin kommunikaatio oli tutkimuksen mukaan epäselvää ja epäjohdonmukaista. Määritellympi identiteetti luotiin ja ehdotuksia suoritettavista brändäys-toimenpiteistä annettiin toimeksiantajalle.