Kestävä kehitys ja ekologiset valinnat
Räsänen, Sohvi (2016)
Räsänen, Sohvi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712318
Tiivistelmä
Ilmaston lämpeneminen, saasteet meressä, ilmassa ja maassa ovat kaikki tämänhetkisen yhteiskunnan aikaansaannoksia, halusimme tiedostaa sitä tai emme. Yhä enemmän ihmisiä opastetaan elämään luontoa säästävästi sekä energiatehokkaasti ja sama tapahtuu yhä useammassa yrityksessä. Vihreät arvot nousevat pinnalle toimintastrategioissa ja käytännön töissä, mutta miten yrityksen keinot kasvattaa kestävän kehityksen toimintatapoja välittyvät kuluttajalle? Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää mitä vaikutusta kestävällä kehityksellä on kuluttajien valintoihin. Kuinka ekologisuus välittyy yrityksiltä asiakkaalle ja onko niillä vaikutusta kuluttajien päätöksiin?
Tässä opinnäytetyössä käsitellään kestävää kehitystä ja kuluttajien ekologisia valintoja arjessa. Rajauksena pyrittiin keskittymään joukkoon tavallisia kuluttajia ja siihen miten he kokevat kestävän kehityksen sekä ekologisuuden omassa kulutuskäyttäytymisessään.
Ensin aihetta tutkittiin teorian avulla, jotta saataisiin kattava pohja tukemaan kyselyä ja sen tuloksia. Kestävän kehityksen, ekologisuuden sekä kuluttajateorian selvittämisen jälkeen tehtiin kvantitatiivinen tutkimus sähköisen kyselykaavakkeen avulla. Se tehtiin Webropol-kyselypalvelussa, jonka jälkeen linkkiä kyselyyn jaettiin Facebookin ja Tumblr-blogipalvelun kautta.
Aineistonkeruu tapahtui 18 – 25.3.2016. Kyselyyn tuli 342 vastausta ja ne analysoitiin kuvioiden ja taulukoiden avulla. Tuloksista ilmeni, että kuluttajilla on jonkin verran tietoa kestävästä kehityksestä ja sitä harjoittavista yrityksistä, mutta kestävä kehitys ei aatteena ole kovin tunnettu ja se kaipaa levitystä. Suuri osa kuluttajista on kiinnostunut ekologisemmasta kulutustavasta, mutta ekologisuuden ja sitä myötä kestävän kehityksen tukeminen koetaan jokseenkin haastavaksi monilla osa-alueilla.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään kestävää kehitystä ja kuluttajien ekologisia valintoja arjessa. Rajauksena pyrittiin keskittymään joukkoon tavallisia kuluttajia ja siihen miten he kokevat kestävän kehityksen sekä ekologisuuden omassa kulutuskäyttäytymisessään.
Ensin aihetta tutkittiin teorian avulla, jotta saataisiin kattava pohja tukemaan kyselyä ja sen tuloksia. Kestävän kehityksen, ekologisuuden sekä kuluttajateorian selvittämisen jälkeen tehtiin kvantitatiivinen tutkimus sähköisen kyselykaavakkeen avulla. Se tehtiin Webropol-kyselypalvelussa, jonka jälkeen linkkiä kyselyyn jaettiin Facebookin ja Tumblr-blogipalvelun kautta.
Aineistonkeruu tapahtui 18 – 25.3.2016. Kyselyyn tuli 342 vastausta ja ne analysoitiin kuvioiden ja taulukoiden avulla. Tuloksista ilmeni, että kuluttajilla on jonkin verran tietoa kestävästä kehityksestä ja sitä harjoittavista yrityksistä, mutta kestävä kehitys ei aatteena ole kovin tunnettu ja se kaipaa levitystä. Suuri osa kuluttajista on kiinnostunut ekologisemmasta kulutustavasta, mutta ekologisuuden ja sitä myötä kestävän kehityksen tukeminen koetaan jokseenkin haastavaksi monilla osa-alueilla.