Luovuus ja kertomukset minussa : taidelähtöiset ja narratiiviset menetelmät nuorten turvapaikanhakijoiden identiteetin rakentumisen tukena
Mattila, Tuuli; Virtanen, Emilia (2016)
Mattila, Tuuli
Virtanen, Emilia
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311755
Tiivistelmä
Tämä raportti on kuvaus kehittämishankkeesta, jonka tavoitteena on auttaa tukemaan nuorten turvapaikanhakijoiden identiteetin rakentumista luovien ja taidelähtöisten menetelmien avulla. Yksin maahan tulleet alaikäiset turvapaikanhakijat käyvät turvapaikkaprosessinsa läpi yksin ilman perheensä tukea. He ovat herkässä kehitysvaiheessa lapsuuden ja aikuisuuden välillä ja joutuvat lisäksi selviytymään heille vieraassa maassa vieraalla kielellä. Oman vahvan identiteetin rakentaminen voi olla heille erityisen vaikeaa. Vahva identiteetti luo pohjan nuoren hyvinvoinnille ja voi ehkäistä syrjäytymistä.
Tämän raportin tavoitteena on osoittaa narratiivisten ja taidelähtöisten menetelmien hyöty nuoren identiteetin rakentumista tukevassa työssä. Raportissa esittelemme nuoruutta, identiteettiä ja monikulttuurisuutta käsittelevää teoriaa. Lisäksi käymme läpi taidelähtöisiin ja narratiivisiin menetelmiin sekä ryhmätyöskentelyyn liittyvää teoriaa. Kerromme myös miten kehittämishankkeemme tuotos – menetelmäopas nuoren identiteetin rakentumisen tueksi narratiivisten ja taidelähtöisten menetelmien avulla – syntyi.
Toteutimme kehittämishankkeen vuosina 2015–2016 yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin Turun Vastaanottokeskuksen ryhmäkodin kanssa. Suunnittelimme ja toteutimme kaksi taidelähtöistä ja yhden narratiivisen työpajan nuorille turvapaikanhakijoille. Työpajojen ja kirjallisuuden pohjalta kokosimme menetelmäoppaan nuorten identiteetin rakentumista tukevan työn avuksi. Menetelmäopas on tarkoitettu monikulttuurisessa työssä toimiville opiskelijoille, ammattilaisille sekä vapaaehtoisille.
Tämän raportin tavoitteena on osoittaa narratiivisten ja taidelähtöisten menetelmien hyöty nuoren identiteetin rakentumista tukevassa työssä. Raportissa esittelemme nuoruutta, identiteettiä ja monikulttuurisuutta käsittelevää teoriaa. Lisäksi käymme läpi taidelähtöisiin ja narratiivisiin menetelmiin sekä ryhmätyöskentelyyn liittyvää teoriaa. Kerromme myös miten kehittämishankkeemme tuotos – menetelmäopas nuoren identiteetin rakentumisen tueksi narratiivisten ja taidelähtöisten menetelmien avulla – syntyi.
Toteutimme kehittämishankkeen vuosina 2015–2016 yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin Turun Vastaanottokeskuksen ryhmäkodin kanssa. Suunnittelimme ja toteutimme kaksi taidelähtöistä ja yhden narratiivisen työpajan nuorille turvapaikanhakijoille. Työpajojen ja kirjallisuuden pohjalta kokosimme menetelmäoppaan nuorten identiteetin rakentumista tukevan työn avuksi. Menetelmäopas on tarkoitettu monikulttuurisessa työssä toimiville opiskelijoille, ammattilaisille sekä vapaaehtoisille.