Software Professionals' Qualitative Perceptions : Case of an International Service Provider
Kallinen, Rauli (2016)
Kallinen, Rauli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712236
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustat pohjautuvat useiden vuosien aikana kerättyihin työperäisiin kokemuksiin ohjelmistoprojekteihin ja toimeksiantoihin liittyen. Työelämän havainnot johtivat kysymyksiin ohjelmistoammattilaisten motivaation ja voimaantumisen lähteistä, sekä nostivat esiin tarpeen selvittää ovatko nämä tekijät ymmärrettyjä ja tuettuja työelämässä.
Tavoitteena oli selvittää ohjelmistoammattilaisten laadullista motivoitumista sekä motivaatioon johtavien kokemusten yhdenmukaisuutta ohjelmistopalveluyrityksessä. Aihealuetta lähestyttiin laajalla teoria-analyysilla jonka avulla keskeiset sisäisen motivaation teemat tuotiin esiin tutkimuksen lähtökohdaksi. Toimeksiantajayrityksessä suoritettu tutkimusosa sisälsi sekä määrällisen että laadullisen osion minkä lisäksi täydentävää tutkimustietoa kerättiin ohjelmistopalvelun asiakkailta.
Tulokset osoittivat että asiantuntijatyössä toimivat ohjelmistoammattilaiset arvostavat työn merkityksellisyyttä sekä autonomiaa melko yksimielisesti. Yrityksen sekä ympäröivien sidosryhmien luoma hallitseva konteksti sekä staattiset hallinnolliset menettelyt saattavat heikentää työntekijän voimaantumisen tunnetta sekä sisäisten motivaatiotekijöiden kehittymistä.
Suurimmiksi hyvän työsuoriutumisen esteiksi koettiin keskeytyksiä sekä häiriötekijöitä ylläpitävä työkulttuuri. Kokonaisvaltaisen kommunikointikäytännön kehittäminen sekä järjestelmällisen tiedonhallinta-arkkitehtuurin luominen ovat keinoja joilla yritys voi tukea ja kehittää tasapuolisen ja hallinnollisia valtarakenteita purkavan ilmapiirin luomista.
Tavoitteena oli selvittää ohjelmistoammattilaisten laadullista motivoitumista sekä motivaatioon johtavien kokemusten yhdenmukaisuutta ohjelmistopalveluyrityksessä. Aihealuetta lähestyttiin laajalla teoria-analyysilla jonka avulla keskeiset sisäisen motivaation teemat tuotiin esiin tutkimuksen lähtökohdaksi. Toimeksiantajayrityksessä suoritettu tutkimusosa sisälsi sekä määrällisen että laadullisen osion minkä lisäksi täydentävää tutkimustietoa kerättiin ohjelmistopalvelun asiakkailta.
Tulokset osoittivat että asiantuntijatyössä toimivat ohjelmistoammattilaiset arvostavat työn merkityksellisyyttä sekä autonomiaa melko yksimielisesti. Yrityksen sekä ympäröivien sidosryhmien luoma hallitseva konteksti sekä staattiset hallinnolliset menettelyt saattavat heikentää työntekijän voimaantumisen tunnetta sekä sisäisten motivaatiotekijöiden kehittymistä.
Suurimmiksi hyvän työsuoriutumisen esteiksi koettiin keskeytyksiä sekä häiriötekijöitä ylläpitävä työkulttuuri. Kokonaisvaltaisen kommunikointikäytännön kehittäminen sekä järjestelmällisen tiedonhallinta-arkkitehtuurin luominen ovat keinoja joilla yritys voi tukea ja kehittää tasapuolisen ja hallinnollisia valtarakenteita purkavan ilmapiirin luomista.