Ensemble elokuvakäsikirjoituksen lähtökohtana
Hakkarainen, Sami (2016)
Hakkarainen, Sami
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712272
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin elokuvaohjaajan näkökulmasta sitä, kuinka lyhytelokuvan ohjaus- ja kirjoitusprosessi muuttuu mikäli näyttelijät otetaan mukaan käsikirjoitusprosessiin alusta asti. Silloin koko käsikirjoitus rakennetaan suhteuttaen kaikki sen tapahtumat näyttelijöiden omiin persoonallisuuden piirteisiin.
Käyn läpi kirjoitusprosessia heijastellen sen eri vaiheita sekä käsikirjoittamisen, että näyttelijänohjaamisen teoriaan. Analysoin käsikirjoituksen eri ominaisuuksia ja sitä, kuinka ne kääntyvät elokuvaksi. Pohdin myös fiktion ja todellisuuden välistä rajamaastoa ja sitä, missä määrin näyttelijä todella näyttelee hänen omasta persoonastaan erillistä henkilöhahmoa.
Analysoin erilaisia ohjaamisen perinteeseen liittyviä konventioita ja suhteutan
niitä omaan työhöni. Toiminnallisena osuutena näyttelijälähtöisessä työpajaprosessissa on lyhytelokuvan käsikirjoitus, jossa näyttelijöiden kanssa tehtyjen harjoitusten ja kotitehtävien on annettu vaikuttaa käsikirjoituksen sisältöön.
Tulen siihen loppupäätelmään, että näyttelijälähtöinen käsikirjoittaminen tuottaa vahvat valmiudet ohjaajalle ja näyttelijöille valmistautua kuvauksiin puhuttaessa psykologiseen realismiin tähtäävästä elokuvasta.
Käyn läpi kirjoitusprosessia heijastellen sen eri vaiheita sekä käsikirjoittamisen, että näyttelijänohjaamisen teoriaan. Analysoin käsikirjoituksen eri ominaisuuksia ja sitä, kuinka ne kääntyvät elokuvaksi. Pohdin myös fiktion ja todellisuuden välistä rajamaastoa ja sitä, missä määrin näyttelijä todella näyttelee hänen omasta persoonastaan erillistä henkilöhahmoa.
Analysoin erilaisia ohjaamisen perinteeseen liittyviä konventioita ja suhteutan
niitä omaan työhöni. Toiminnallisena osuutena näyttelijälähtöisessä työpajaprosessissa on lyhytelokuvan käsikirjoitus, jossa näyttelijöiden kanssa tehtyjen harjoitusten ja kotitehtävien on annettu vaikuttaa käsikirjoituksen sisältöön.
Tulen siihen loppupäätelmään, että näyttelijälähtöinen käsikirjoittaminen tuottaa vahvat valmiudet ohjaajalle ja näyttelijöille valmistautua kuvauksiin puhuttaessa psykologiseen realismiin tähtäävästä elokuvasta.