Kuvien käyttö Instagramissa ja Pinterestissä : Case: Yellow Clothes
Salminen, Jonna (2016)
Salminen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712249
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia kuvia vaatetusalan yritykset lisäävät sosiaalisen median kuvapalveluihin Instagramiin ja Pinterestiin. Tavoitteena on luoda opinnäytetyön toimeksiantajalle ohjeistus kuvien käyttöön näissä kanavissa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kuvan ominaisuuksia ja kuvan merkitystä Instagramissa ja Pinterestissä.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Jyväskylässä sijaitseva vaateliike Yellow Clothes. Kuvien käyttö sosiaalisessa mediassa on ajankohtainen aihe ja tutkimuksen myötä saatava ohjeistus auttaa toimeksiantajaa parantamaan näkyvyyttään erityisesti tutkittavissa kuvapalveluissa Instagramissa ja Pinterestissä.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarking-analyysia. Tutkimuksessa vertailtiin seitsemän yrityksen Instagram- ja Pinterest -tilien kuvia ja tarkasteltiin niiden kuvatyyppejä ja aihe-alueita. Suosituimpia kuvatyyppejä olivat tuote-, tunnelma- ja tekstikuvat ja yleisimpiä aiheita kuvissa olivat tuotteet, tunnelma ja sesonki. Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää onko toimeksiantaja onnistunut kehittämään Instagram-kuviensa käyttöä johdonmukaiseen ja suunniteltuun suuntaan ja onko myös Pinterest otettu aktiiviseen käyttöön muiden sosiaalisen median kanavien rinnalle.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Jyväskylässä sijaitseva vaateliike Yellow Clothes. Kuvien käyttö sosiaalisessa mediassa on ajankohtainen aihe ja tutkimuksen myötä saatava ohjeistus auttaa toimeksiantajaa parantamaan näkyvyyttään erityisesti tutkittavissa kuvapalveluissa Instagramissa ja Pinterestissä.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarking-analyysia. Tutkimuksessa vertailtiin seitsemän yrityksen Instagram- ja Pinterest -tilien kuvia ja tarkasteltiin niiden kuvatyyppejä ja aihe-alueita. Suosituimpia kuvatyyppejä olivat tuote-, tunnelma- ja tekstikuvat ja yleisimpiä aiheita kuvissa olivat tuotteet, tunnelma ja sesonki. Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää onko toimeksiantaja onnistunut kehittämään Instagram-kuviensa käyttöä johdonmukaiseen ja suunniteltuun suuntaan ja onko myös Pinterest otettu aktiiviseen käyttöön muiden sosiaalisen median kanavien rinnalle.