Sähköiset seksuaalikasvatusmateriaalit nuorille : opas nuorille tiedonhakuun
Laiho, Veera; Nurmela, Riina (2016)
Laiho, Veera
Nurmela, Riina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812347
Tiivistelmä
Seksuaalisuus on osa ihmisyyttä. Se kehittyy, muuttuu ja kasvaa ihmisen mukana koko tämän elämän ajan sekä ilmenee eri tavoin eri elämänvaiheissa ja – tilanteissa. Seksuaalisuus sisältää monta eri ulottuvuutta kuten sukupuolen, sukupuoli-roolit, seksuaali-identiteetin, seksuaalisen suuntautumisen, lisääntymisen sekä seksuaalisen kanssakäymisen. (THL 2014a.)
Suurin osa nuorista käyttää internetiä päivittäin ja internetistä tiedonhaku on nuorille luontevaa. Tämän vuoksi internet on mainio apuväline lasten- ja nuorten seksuaalikasvatuksessa. Internetin avulla nuorten motivaatiota ja tietoutta seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa on saatu kasvatettua. Tämän ansiosta myös raskauden ja sukupuolitautien ehkäisy on tullut tutummaksi. Internetin käytössä seksuaalikasvatusmateriaalina on sekä huonoja että hyviä puolia. Nuoret löytävät internetistä tietoa runsaasti ja helposti, sekä kaikkein tärkeintä, anonyymisti. Toisaalta internet on täynnä epäluotettavaa ja epärealistista tietoa, joka voi antaa nuorelle täysin vääristyneen kuvan esimerkiksi seksuaalisuudesta ja seksistä. (Selin 2009, 5, 15–16)
2013 Kouluterveyskyselyn mukaan vain 17 % yläasteen 8. ja 9. luokan oppilaista kokee saavansa tarpeeksi tietoa seksuaaliterveydestä. (THL 2015a). Seksuaalikasvatuksen merkitys on suurinta lapsuudessa sekä nuoruudessa ja sen tavoitteena on tarjota nuorille tietoa, taitoa, asenteita ja arvoja sekä auttaa nuoria valmistautumaan murrosiän muutoksiin ja elämään yleisesti (WHO 2010).
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa nuorten sähköiset seksuaalikasvatusmateriaalit. Materiaaleja arvioitiin luotettavuuden, ajantasaisuuden, sisällön, ymmärrettävyyden sekä ylläpitäjän mukaan. Kartoituksen pohjalta luotiin opas nuorille johon on lueteltuna vinkkejä, luotettavia lähteitä ja niiden sisältöjä. Nuoret voivat käyttää opasta apunaan etsiessään internetistä tietoa esimerkiksi seksuaali-identiteetistä, seurustelusta, murrosiästä tai ehkäisystä. Opasta voidaan jakaa kouluissa ja terveydenhuollossa.
Suurin osa nuorista käyttää internetiä päivittäin ja internetistä tiedonhaku on nuorille luontevaa. Tämän vuoksi internet on mainio apuväline lasten- ja nuorten seksuaalikasvatuksessa. Internetin avulla nuorten motivaatiota ja tietoutta seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa on saatu kasvatettua. Tämän ansiosta myös raskauden ja sukupuolitautien ehkäisy on tullut tutummaksi. Internetin käytössä seksuaalikasvatusmateriaalina on sekä huonoja että hyviä puolia. Nuoret löytävät internetistä tietoa runsaasti ja helposti, sekä kaikkein tärkeintä, anonyymisti. Toisaalta internet on täynnä epäluotettavaa ja epärealistista tietoa, joka voi antaa nuorelle täysin vääristyneen kuvan esimerkiksi seksuaalisuudesta ja seksistä. (Selin 2009, 5, 15–16)
2013 Kouluterveyskyselyn mukaan vain 17 % yläasteen 8. ja 9. luokan oppilaista kokee saavansa tarpeeksi tietoa seksuaaliterveydestä. (THL 2015a). Seksuaalikasvatuksen merkitys on suurinta lapsuudessa sekä nuoruudessa ja sen tavoitteena on tarjota nuorille tietoa, taitoa, asenteita ja arvoja sekä auttaa nuoria valmistautumaan murrosiän muutoksiin ja elämään yleisesti (WHO 2010).
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa nuorten sähköiset seksuaalikasvatusmateriaalit. Materiaaleja arvioitiin luotettavuuden, ajantasaisuuden, sisällön, ymmärrettävyyden sekä ylläpitäjän mukaan. Kartoituksen pohjalta luotiin opas nuorille johon on lueteltuna vinkkejä, luotettavia lähteitä ja niiden sisältöjä. Nuoret voivat käyttää opasta apunaan etsiessään internetistä tietoa esimerkiksi seksuaali-identiteetistä, seurustelusta, murrosiästä tai ehkäisystä. Opasta voidaan jakaa kouluissa ja terveydenhuollossa.