Implementation and Future of the T7 Model in Service Centres Acquired by Corporate Merger
Siikavirta, Mari (2016)
Siikavirta, Mari
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612156
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää uuden, innovatiivisen tilaustoimitusketjumallin käyttöönoton onnistuminen kohdeyrityksen yrityskaupalla hankituissa palvelukeskuksissa. Keskeisiä tutkimuskohteita ovat haasteet ja vaikeudet, joita uuden toimintatavan omaksuminen on aiheuttanut. Tavoitteena on selvittää kuinka käyttöönottoprosessi on tapahtunut, ja miten prosessia voidaan parantaa ja kehittää. Lisäksi selvitetään, mitä etuja uuden toimintamallin käyttöönotto on tuonut palvelukeskuksille.
Tutkimusmenetelmänä on sovellettu laadullista tapaustutkimusmenetelmää. Teoriakehys tukeutuu tilaustoimitusketjun hallintaa ja verkostojohtamista käsittelevään kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Empiirinen tutkimusaineisto koottiin strukturoidulla kyselyllä keväällä 2015. Empiirinen tutkimus sisältää myös kirjoittajan omia huomioita.
Tutkimustulosten mukaan tilaustoimitusketjun uuden toimintamallin käyttöönottoprosessia on kehitettävä. Uusi tilaustoimitusketjumalli muodostuu useasta eri tiimistä, joiden jokaisella jäsenellä on oma roolinsa ja vastuualueensa. Verkoston jäsenten toimintaa ohjaa yhteinen tavoite. Tavoitteen saavuttamisen ydinasiat ovat tieto, yhteistyö ja sitoutuminen.
Uuden tilaustoimitusketjuverkoston toiminnan kehittämiselle on selkeä tarve. Tarvittavan tiedon puuttumisella on suuri merkitys koko verkoston toiminnalle. Tiedonpuuttumisella on myös epäedullinen vaikutus yhteistyöhön, asiakkaalle luotavaan arvoon sekä yrityksen kannattavuuteen. Tämän vuoksi on panostettava tiedon aktiiviseen jakamiseen. On tärkeää, että uudet verkoston toimijat perehdytetään T7-verkoston toimintaan yhtenäisen, sovitun mallin mukaisesti.
Pääluvut 2 ja 4 eivät ole kokonaisuudessaan julkaistuna kirjastoversiossa niiden sisältämän luottamuksellisen tiedon vuoksi.
Avainsanat tilaustoimitusketjun hallinta, verkostoituminen, asiakastyytyväisyys
Tutkimusmenetelmänä on sovellettu laadullista tapaustutkimusmenetelmää. Teoriakehys tukeutuu tilaustoimitusketjun hallintaa ja verkostojohtamista käsittelevään kirjallisuuteen ja tutkimuksiin. Empiirinen tutkimusaineisto koottiin strukturoidulla kyselyllä keväällä 2015. Empiirinen tutkimus sisältää myös kirjoittajan omia huomioita.
Tutkimustulosten mukaan tilaustoimitusketjun uuden toimintamallin käyttöönottoprosessia on kehitettävä. Uusi tilaustoimitusketjumalli muodostuu useasta eri tiimistä, joiden jokaisella jäsenellä on oma roolinsa ja vastuualueensa. Verkoston jäsenten toimintaa ohjaa yhteinen tavoite. Tavoitteen saavuttamisen ydinasiat ovat tieto, yhteistyö ja sitoutuminen.
Uuden tilaustoimitusketjuverkoston toiminnan kehittämiselle on selkeä tarve. Tarvittavan tiedon puuttumisella on suuri merkitys koko verkoston toiminnalle. Tiedonpuuttumisella on myös epäedullinen vaikutus yhteistyöhön, asiakkaalle luotavaan arvoon sekä yrityksen kannattavuuteen. Tämän vuoksi on panostettava tiedon aktiiviseen jakamiseen. On tärkeää, että uudet verkoston toimijat perehdytetään T7-verkoston toimintaan yhtenäisen, sovitun mallin mukaisesti.
Pääluvut 2 ja 4 eivät ole kokonaisuudessaan julkaistuna kirjastoversiossa niiden sisältämän luottamuksellisen tiedon vuoksi.
Avainsanat tilaustoimitusketjun hallinta, verkostoituminen, asiakastyytyväisyys