Suomalaisyritysten kansainvälistyminen ja Lumenen lanseeraus Etelä-Koreaan
Korpela, Ella (2016)
Korpela, Ella
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712233
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää suomalaisyritysten kansainvälistymistä sekä siihen liittyviä syitä ja keinoja. Työssä käsitellään ulospäin suuntautuvia kansainvälistymisen keinoja. Kansainvälistymistä tarkastellaan myös kohdemaan ollessa Etelä-Korea. Opinnäytetyössä kuvaillaan Etelä-Korean kosmetiikkamarkkinoihin ja kuluttajiin liittyviä erityispiirteitä sekä tutustutaan paikalliseen kosmetiikan lainsäädäntöön. Opinnäytetyössä selvitetään myös Lumenen lanseerausta Etelä-Koreaan lanseerausteorian sekä Lumenen viestintäpäällikön haastattelun avulla.
Kansainvälistymiseen yrityksellä on valittavissaan useita vaihtoehtoja. Yrityksen on osattava yhdistää teoriaa ja käytäntöä oman tarpeensa sekä valitun kohdemarkkinan mukaan. Myös omaa kilpailuetua tulisi hyödyntää tehokkaasti. Euroopan unionin ja Etelä-Korean välillä solmitun vapaakauppasopimuksen myötä liiketoiminta sopimusmaiden välillä on helpottunut huomattavasti. Vienti Suomesta Etelä-Koreaan on kasvanut noin kolmanneksella. Kaupankäynnin helpottamisesta huolimatta Etelä-Korea koetaan usein haastavaksi markkina-alueeksi. Maahan pyrkivien yritysten tulisi ottaa suunnitelmissaan ja toiminnassaan huomioon muun muassa paikallinen kulttuuri, lainsäädäntö, liiketoimintatavat sekä kuluttajakäyttäytyminen. Valitulla markkinoillemenon muodolla sekä sopivan paikallisen yhteistyökumppanin löytämisellä voi olla ratkaiseva merkitys onnistumiselle. Etelä-Korean kosmetiikkamarkkinoilla käydään kiivasta kilpailua, joten sinne tähtäävällä yrityksellä on oltava kysyntää vastaava tuote sekä kattavan taustatyön pohjalta laadittu suunnitelma ja onnistunut markkinoillemenon toteutus.
Kansainvälistymiseen yrityksellä on valittavissaan useita vaihtoehtoja. Yrityksen on osattava yhdistää teoriaa ja käytäntöä oman tarpeensa sekä valitun kohdemarkkinan mukaan. Myös omaa kilpailuetua tulisi hyödyntää tehokkaasti. Euroopan unionin ja Etelä-Korean välillä solmitun vapaakauppasopimuksen myötä liiketoiminta sopimusmaiden välillä on helpottunut huomattavasti. Vienti Suomesta Etelä-Koreaan on kasvanut noin kolmanneksella. Kaupankäynnin helpottamisesta huolimatta Etelä-Korea koetaan usein haastavaksi markkina-alueeksi. Maahan pyrkivien yritysten tulisi ottaa suunnitelmissaan ja toiminnassaan huomioon muun muassa paikallinen kulttuuri, lainsäädäntö, liiketoimintatavat sekä kuluttajakäyttäytyminen. Valitulla markkinoillemenon muodolla sekä sopivan paikallisen yhteistyökumppanin löytämisellä voi olla ratkaiseva merkitys onnistumiselle. Etelä-Korean kosmetiikkamarkkinoilla käydään kiivasta kilpailua, joten sinne tähtäävällä yrityksellä on oltava kysyntää vastaava tuote sekä kattavan taustatyön pohjalta laadittu suunnitelma ja onnistunut markkinoillemenon toteutus.