Vanhempien kokemuksia Kimppa-ryhmän toiminnasta Oulussa
Lento, Elina; Harju, Riikka (2016)
Lento, Elina
Harju, Riikka
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812402
Tiivistelmä
Yhä useampi lapsiperhe tarvitsee kodin ulkopuolista tukea arjen haasteiden selvittämiseen. Vertaistuki on keskeinen menetelmä samassa elämäntilanteessa olevien perheiden tukemisessa. Vertaisryhmissä lapsiperheiden vanhemmat hyötyvät toisiltaan saamastaan tuesta. Vertaistuen avulla perheet saavat muun muassa kontaktia muihin vanhempiin, vaihtelua arkeen ja ikätovereita lapsilleen. Neuvolat ovat erityisen tärkeässä roolissa vertaistuen järjestämisessä.
Opinnäytetyömme on tehty yhteistyössä Oulun kaupungin perhepalveluiden kanssa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, johon osallistui kolme Kimppa-ryhmään osallistunutta äitiä. Kimppa-ryhmä on tarkoitettu pienten lasten perheille, joilla on erilaisia tuen tarpeita. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia saamastaan tuesta Kimppa-ryhmässä.
Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin laajasti lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemista. Vanhempien jaksaminen, arjen rytmittyminen ja toimiva varhainen vuorovaikutus ovat keskeisiä perheiden hyvinvointia ylläpitäviä asioita. Tutkimuksessa kuvattiin Kimppa-ryhmässä käyvien äitien kokemuksia vertaisryhmätoiminnasta Kimppa-ryhmässä sekä ryhmän merkitystä perheiden hyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, joiden runko laadittiin tietoperustan pohjalta.
Ryhmään osallistuneet äidit kokivat saaneensa Kimppa-ryhmästä tukea vanhemmuuteen monella eri osa-alueella. Vanhemmuutta tukevia tekijöitä olivat vertaistuki sekä ohjaajilta saatu tuki. Lisäksi vanhemmat kokivat ryhmän tukevan itsetuntemuksen parantumista, lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymistä sekä äidin ja lapsen välistä varhaista vuorovaikutusta. Ryhmään toivottiin lisää yhdessä tekemistä ja muutoksia ryhmän järjestelyihin liittyen. Tulosten mukaan vanhempien kokemus oli, että Kimppa-ryhmästä tiedottamista tulisi kehittää.
Opinnäytetyöstämme on hyötyä Kimppa-ryhmän ohjaajille ja sen suunnittelijoille, sillä se tarjoaa tietoa, jonka avulla he kykenevät kehittämään ryhmän toimintaa ryhmäläisten tarpeita ja toiveita vastaaviksi. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia Kimppa-ryhmän toimintaa ohjaajien näkökulmasta.
Opinnäytetyömme on tehty yhteistyössä Oulun kaupungin perhepalveluiden kanssa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, johon osallistui kolme Kimppa-ryhmään osallistunutta äitiä. Kimppa-ryhmä on tarkoitettu pienten lasten perheille, joilla on erilaisia tuen tarpeita. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia saamastaan tuesta Kimppa-ryhmässä.
Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin laajasti lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemista. Vanhempien jaksaminen, arjen rytmittyminen ja toimiva varhainen vuorovaikutus ovat keskeisiä perheiden hyvinvointia ylläpitäviä asioita. Tutkimuksessa kuvattiin Kimppa-ryhmässä käyvien äitien kokemuksia vertaisryhmätoiminnasta Kimppa-ryhmässä sekä ryhmän merkitystä perheiden hyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, joiden runko laadittiin tietoperustan pohjalta.
Ryhmään osallistuneet äidit kokivat saaneensa Kimppa-ryhmästä tukea vanhemmuuteen monella eri osa-alueella. Vanhemmuutta tukevia tekijöitä olivat vertaistuki sekä ohjaajilta saatu tuki. Lisäksi vanhemmat kokivat ryhmän tukevan itsetuntemuksen parantumista, lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymistä sekä äidin ja lapsen välistä varhaista vuorovaikutusta. Ryhmään toivottiin lisää yhdessä tekemistä ja muutoksia ryhmän järjestelyihin liittyen. Tulosten mukaan vanhempien kokemus oli, että Kimppa-ryhmästä tiedottamista tulisi kehittää.
Opinnäytetyöstämme on hyötyä Kimppa-ryhmän ohjaajille ja sen suunnittelijoille, sillä se tarjoaa tietoa, jonka avulla he kykenevät kehittämään ryhmän toimintaa ryhmäläisten tarpeita ja toiveita vastaaviksi. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia Kimppa-ryhmän toimintaa ohjaajien näkökulmasta.