Ympäristövastuun viestintä
Koistinen, Joonas (2008)
Koistinen, Joonas
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy ympäristövastuun viestintään. Ympäristö on kriittinen teema ilmastonmuutoksen vuoksi. Kuluttajat ovat eettisesti valveutuneita ja vaativat nykypäivän yrityksiltä yhä enemmän vastuullisuutta. Tämän tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään yritysvastuun viestintään liittyviä asioita. Sekä yritysviestinnän että markkinoinnin keinoja käsitellään, koska tehokas viestintä tarvitsee molempia. Myös tarvetta läpinäkyvyydelle ja uskottavuudelle tarkastellaan. Empiirisessä osiossa tutkitaan yritysvastuun viestinnän nykytilaa Itellassa. Lisäksi viestintään liittyvät mahdollisuudet ja uhkat määritellään. Tutkimus toteutettiin suorittamalla neljä kvalitatiivista haastattelua ja tutkimalla sekä Itellan että sen kilpailijoiden ulkoista viestintää. Tulokset osoittavat, että Itellan yritysvastuun viestintä ei ole tarpeeksi läpinäkyvää. Itella on kuitenkin tehnyt yhteistyötä ulkopuolisten kumppanien kanssa parantaakseen uskottavuuttaan ympäristöasioissa. Itella on myös toteuttanut joitakin kampanjoita kiinnittääkseen huomiota ympäristöongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen.