Sain voimia ja minua tuettiin äitinä : Asiakaskokemuksia ehkäisevän perhetyön varhaisen tuen ohjaajan palveluista peruspalvelukeskus Oivassa
Huttunen, Johanna (2016)
Huttunen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812329
Tiivistelmä
Lapsiperheiden hyvinvointi puhututtaa. Keinoja perheiden omien voimavarojen vahvistami-seksi ja siten hyvinvoinnin lisäämiseksi pohditaan jatkuvasti. Uuden sosiaalihuoltolain mukaan perheet oikeutettuja sellaisiin palveluihin, joilla turvataan välttämätön huolenpito, toimeentulo sekä tarjotaan perheelle lyhytaikainen tuki mahdollisimman matalalla kynnyk-sellä. Peruspalvelukeskus Oivan ehkäisevän perhetyön varhaisen tuen ohjaajien työskentelyllä on pyritty vastaamaan perheiden tarpeisiin ja lisäämään heidän omia voimavarojaan nopealla, riittävän varhaisella ja oikea-aikaisella palvelulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia peruspalvelukeskus Oivan ehkäisevän perhetyön varhaisen tuen ohjaajan työstä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselykaavakkeella, joka postitettiin kaikille vuosina 2014 sekä vuoden 2015 maaliskuun loppuun mennessä asiakkuudessa olleille. Lisäksi vuosien 2012 ja 2013 aikana asiakkuudessa olleista valikoitiin kyselyyn 20 asiakasta satunnaisotannalla. Kyselyjä lähetettiin yhteensä 62 kappaletta, joista palautui 17 kpl, joka on 27,42 %.
Kyselyyn vastanneet perheet olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun, kestoon, sisältöön sekä nopeaan palvelun aloittamiseen. Parhaiten perheitä auttoi positiivinen kannustaminen sekä vanhemmuuteen liittyvistä asioista keskusteleminen. Vähiten perheet saivat apua lasten välisten ristiriitojen sovitteluun, asioiden hoitamiseen yhdessä sekä ohjeita miten toimia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia peruspalvelukeskus Oivan ehkäisevän perhetyön varhaisen tuen ohjaajan työstä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselykaavakkeella, joka postitettiin kaikille vuosina 2014 sekä vuoden 2015 maaliskuun loppuun mennessä asiakkuudessa olleille. Lisäksi vuosien 2012 ja 2013 aikana asiakkuudessa olleista valikoitiin kyselyyn 20 asiakasta satunnaisotannalla. Kyselyjä lähetettiin yhteensä 62 kappaletta, joista palautui 17 kpl, joka on 27,42 %.
Kyselyyn vastanneet perheet olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun, kestoon, sisältöön sekä nopeaan palvelun aloittamiseen. Parhaiten perheitä auttoi positiivinen kannustaminen sekä vanhemmuuteen liittyvistä asioista keskusteleminen. Vähiten perheet saivat apua lasten välisten ristiriitojen sovitteluun, asioiden hoitamiseen yhdessä sekä ohjeita miten toimia.