Työllisyyden kuntakokeilun matalan kynnyksen palvelun vaikutus asiakkaiden osallisuuden kokemuksiin : Huhtasuon malli
Osma, Teijo (2016)
Osma, Teijo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812370
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Jyväskylän työllisyyden kuntakokeilun Huhtasuon osahankkeen matalan kynnyksen palvelun malli. Hankkeessa tarjottiin Huhtasuon pitkäaikaistyöttömille matalan kynnyksen lähipalveluja. Tavoitteena oli kuvata matalan kynnyksen palvelun vaikutuksia asiakkaiden osallisuuden kokemuksiin. aineisto kerättiin kyselytutkimuksena. Kyselyssä kerättiin määrällistä tietoa matalan kynnyksen palvelun vaikutuksista asiakkaiden osallisuuden edistymisen kokemuksiin. Kysely toteutettiin Huhtasuon osahankkeen tiloissa keväällä 2015 ja siihen vastasi 13 henkilöä. Vastauksia luokiteltiin ja vertailtiin tilastollisesti.
Vastausten perusteella asiakkaiden osallisuutta edisti eniten matalan kynnyksen palvelun piirteistä omien tavoitteiden hyväksyminen, lähipalvelu sekä ajanvarauksettomuus. Kahdessa ensimmäisessä yli 50 % vastasi niiden edistäneen osallisuutta lähes kaikilla osallisuuden osa-alueilla - palveluun hakeutumista ja palvelussa pysymistä ne edistivät vähän tai paljon 77 %:ssa vastauksista. Eniten osallisuuden osa-alueista arvioitiin edistyneen palvelussa pysyminen, työ- ja toimintakyky sekä työllistymismahdollisuudet.
Matalan kynnyksen palvelua suunniteltaessa tulee kuitenkin ottaa huomioon esimerkiksi palvelun mahdollinen ruuhkautuminen ja eri sektorien päällekkäinen työ. Kyselyn vastausten perusteella matalan kynnyksen palvelu soveltuu pitkäaikaistyöttömille osallisuuden edistämisen näkökulmasta. Tuloksia voidaan käyttää jatkossa pitkäaikaistyöttömien palvelujen suunnitteluun.
Vastausten perusteella asiakkaiden osallisuutta edisti eniten matalan kynnyksen palvelun piirteistä omien tavoitteiden hyväksyminen, lähipalvelu sekä ajanvarauksettomuus. Kahdessa ensimmäisessä yli 50 % vastasi niiden edistäneen osallisuutta lähes kaikilla osallisuuden osa-alueilla - palveluun hakeutumista ja palvelussa pysymistä ne edistivät vähän tai paljon 77 %:ssa vastauksista. Eniten osallisuuden osa-alueista arvioitiin edistyneen palvelussa pysyminen, työ- ja toimintakyky sekä työllistymismahdollisuudet.
Matalan kynnyksen palvelua suunniteltaessa tulee kuitenkin ottaa huomioon esimerkiksi palvelun mahdollinen ruuhkautuminen ja eri sektorien päällekkäinen työ. Kyselyn vastausten perusteella matalan kynnyksen palvelu soveltuu pitkäaikaistyöttömille osallisuuden edistämisen näkökulmasta. Tuloksia voidaan käyttää jatkossa pitkäaikaistyöttömien palvelujen suunnitteluun.