Osaamisen itsearviointiväline työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskukselle
Hyvönen, Taina (2016)
Hyvönen, Taina
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812467
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni perustuu TE-aspan osaamiskartoituslomakkeen kehittämisprosessiin. Kehittämistyö toteutettiin nimetyssä osaamisryhmässä, jossa oli edustus kaikista TE-aspan palvelulinjoista. Kehittämistyön tavoitteena oli tunnistaa TE-aspan osaamisvaatimukset, määritellä keskeiset osaamisalueet, tunnistaa jokaisen yksilön oma osaaminen sekä luoda väline osaamisen ennakoimiseksi. Opinnäytetyössäni ei selvitetä kartoituksen tuloksia, vaan keskitytään pelkästään itsearviointivälineen kehittämisprosessiin.
Työ on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja tutkimusmenetelmänä käytetään toimintatutkimusta. Tiedonkeruumenetelmänä on osallistuva havainnointi. Toimintatutkimus sopii hyvin opinnäytetyöni tutkimusmenetelmäksi, koska itsearviointivälineen kehittämiseen osallistutaan yhtenä osaamisryhmän jäsenenä. Menetelmä mahdollistaa osallistumisen kehittämistyöhön sekä sen toiminallisen prosessin objektiivisen ja subjektiivisen tarkastelun
Teoriaosassa käsitellään osaamista yksilö- ja organisaatiotasoilla sekä osaamiskartan laadinnan vaiheita. Prosessikuvauksessa tarkastellaan kehittämistyön vaiheita, käsitevalintoja, hyöty/riski-analyysia ja kartoitusmateriaaleja.
Kehittämistyön tuloksena laadittiin osaamiskartoituslomake TE-aspalle toimintasuunnitelmassa sovitun aikataulun mukaisesti. Kartoituksesta saatuja tuloksia on pystytty hyödyntämään TE-aspan henkilöstökoulutuksen suunnittelussa ja kohdentamisessa.
Työ on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja tutkimusmenetelmänä käytetään toimintatutkimusta. Tiedonkeruumenetelmänä on osallistuva havainnointi. Toimintatutkimus sopii hyvin opinnäytetyöni tutkimusmenetelmäksi, koska itsearviointivälineen kehittämiseen osallistutaan yhtenä osaamisryhmän jäsenenä. Menetelmä mahdollistaa osallistumisen kehittämistyöhön sekä sen toiminallisen prosessin objektiivisen ja subjektiivisen tarkastelun
Teoriaosassa käsitellään osaamista yksilö- ja organisaatiotasoilla sekä osaamiskartan laadinnan vaiheita. Prosessikuvauksessa tarkastellaan kehittämistyön vaiheita, käsitevalintoja, hyöty/riski-analyysia ja kartoitusmateriaaleja.
Kehittämistyön tuloksena laadittiin osaamiskartoituslomake TE-aspalle toimintasuunnitelmassa sovitun aikataulun mukaisesti. Kartoituksesta saatuja tuloksia on pystytty hyödyntämään TE-aspan henkilöstökoulutuksen suunnittelussa ja kohdentamisessa.