Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät matkapuhelimien hankinnassa
Paajanen, Henri (2008)
Paajanen, Henri
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostopäätöksen muodostumiseen matkapuhelinliikkeen tuotteiden ostossa tänä päivänä. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäinen osio käsittelee Suomen matkapuhelinmarkkinoita tällä hetkellä ja tulevaisuuden näkymiä. Osiossa esitetään keskeisimpiä tunnuslukuja ja miten ala on kehittynyt viimeisen kahden vuosikymmenen kuluessa. Toisessa osiossa syvennytään asiakkaan ostoprosessiin, joka koostuu tarpeen havaitsemisesta, tiedon etsimisestä ja keruusta, ongelman ratkaisusta, vaihtoehtojen vertailusta, ostopäätöksestä ja oston jälkeisestä prosessista. Kolmas osio käsittelee asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Osiossa käsitellään syventävästi asiakkaan demografiset tekijät, elämäntyylitekijät, psykologiset tekijät ja muitten kuluttajien ja kuluttajan ympärillä olevien ihmisten vaikutus ostokäyttäytymiseen. Teoriaosuuden lähteet koostuu lehtiartikkeleista, kirjallisuudesta, Internetistä, aikaisemmasta tutkimuksesta ja haastattelusta. Tutkimuksen mukaan Elisan Lahden toimipisteen valintaan vaikuttavat sijainti ja S-etukortti. Kuluttajan suunniteltu ostos toteutuu matkapuhelinbisneksessä tänä päivänä suunnitellusti. Kuluttajat hankkivat matkapuhelimen tyydyttämään pääasiassa turvallisuuden tarvetta. Statuskuluttajien määrä on myös merkittävä. Viiteryhmiä tarkasteltaessa myyjällä on merkittävä vaikutus. Asiakas ostaa paljon kytkökauppatuotteita, joita myyjät pyrkivät myymään. Seuraavaksi tärkeimmät vaikuttajat ovat perhe ja ystävät. Kuluttajat kokevat brändin, puhelimen laadun ja kestävyyden, akun kestävyyden, näytön koon ja kirkkauden ja matkapuhelimen helppokäyttöisyyden tärkeiksi ominaisuuksiksi, jotka matkapuhelin kuluttajalle tarjoaa. Hinnalla on edelleen merkitystä. Suomalaiset kuluttajat eivät pidä vielä pelien, soittoäänien tai taustakuvien lataamista, sähköpostien lähettämistä ja vastaanottamista tai internetominaisuuksia erityisen tärkeinä ominaisuuksina.