Avioeron vaikutus lapsen ja nuoren urheilumiseen
Riekko, Jani (2007)
Riekko, Jani
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Valmentamiseen vaikuttaa oleellisesti valmennettavan suhde ympäröivään maailmaan. Lapsella on kyky sopeutua uusiin tilanteisiin vaikka hän reagoikin niihin aina omalla tavallaan. Valmentajien tarinoissa on selkeimmin havaittavissa ääripäät. Valmentajien tarinoissa avioerolla nähtiin monesti olevan yhteyttä lapsen urheilun lopettamiseen. Selkeimmin avioero hankaloitti valmennettavan käytännön asioita silloin, kun se oli tapahtunut hiljattain. Tällöin se mutkisti suhteita niin valmentajaan kuin omiin vanhempiin. Valmentajat tunsivat saavansa enemmän vastuuta valmennettavista. Se toi heille monesti paineita, jopa ahdistusta. Valmentajan näkökulmasta avioerossa voi nähdä positiivisiakin vaikutuksia. Avioero saattoi tulla esiin valmennustilanteessa myös valmentajaa miellyttävinä ominaisuuksina. Tällaisessa tarinassa valmennettava saattoi keskittää kaiken tarmonsa urheiluun. Se näkyi innokkuutena, tarmokkuutena ja energisyytenä.; Tässä laadullisessa tutkimuksessa tiedonhankinnan strategia on fenomenografinen. Sen tehtävänä on tehdä ilmiö näkyväksi, kuvata sitä valmentajan näkökulmasta ja paljastaa sen rooli valmennuksessa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu eli teemahaastattelu, jonka avulla on helpointa kerätä tässä tapauksessa lentopallovalmentajilta tietoa, kun aihe on arka tai kun asiat ovat heikosti tiedostettuja.; Vuorovaikutustarinoissa avioerolla ei ollut juurikaan havaittavissa positiivisia vaikutuksia, päinvastoin. Tarinoissa avioero on usein vuorovaikutuksen toimivuutta estävä tekijä. Asia ei ole kuitenkaan täysin yksiselitteinen. Ongelmat vuorovaikutuksessa ovat saattaneet olla olemassa jo ennen avioeroa. Tällainen kriisi saattoi sitten tuoda epäkohdat näkyviin ja myös kärjistää niitä. Tarinoiden perusteella valmennusuran alkuvaiheessa merkittävä osa valmentajista omaa varsin vähän sosiaalisia taitoja, jotta hän kykenisi tunnistamaan mahdolliset ongelmat ajoissa tai jotta hän kykenisi syventämään suhteitaan valmennettavan ja hänen läheistensä kanssa. Vanhempien avioeron voi kuitenkin nähdä mahdollisuutena kehittää omia sosiaalisia taitoja. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot voivat kuitenkin kehittyä valmentamisen ja koulutuksen myötä.