Opiskelukyky Lapin ammattikorkeakoulussa : Ylempää AMK-tutkintoa suorittavien opiskelijoiden kokemuksia
Hyttinen, Päivi (2016)
Hyttinen, Päivi
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012671
Tiivistelmä
Opintojen edistymättömyys, pitkittyminen ja keskeyttäminen ovat ajankohtaisia aiheita Suomen korkeakouluissa, niin myös Lapin ammattikorkeakoulun YAMKyksikössä (ylempien ammattikorkeakoulututkintojen yksikössä). Rahoituksen tasapainossa pitämiseksi tutkintotehokkuutta tulisi nostaa ja saada opiskelijat valmistumaan suunnitellussa ajassa. Yksi opintojen pitkittymisen syy voi olla heikko opiskelukyky. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää YAMK-opiskelijoiden opiskelukykyä Kuntun Opiskelukyky-mallin kolmen osa-alueen, omat voimavarat, opiskeluympäristö ja opetustoiminta pohjalta. Yksi osa-alue, opiskelutaidot, rajattiin pois, sillä haluttiin selvittää opiskelun ulkoisia esteitä. Opinnäytetyön tulosten avulla Lapin AMK voi kehittää toimintojaan opiskelun esteiden madaltamiseksi ja auttaa opiskelijoiden opintojen etenemistä.
Opinnäytetyö sisälsi kaksi empiiristä tutkimusta. Ensimmäinen toteutettiin kyselytutkimuksena v. 2014 YAMK -opintonsa suomenkielisessä koulutuksessa aloittaneille (n= 126). Kyselyyn vastasi 33 opiskelijaa. Toinen tutkimus toteutettiin laadullisena ryhmäteemahaastatteluna (n=3) kyselytutkimuksen tietojen syventämiseksi.
Lapin ammattikorkeakoulun YAMK-opiskelijat kokevat opinnäytetyön mukaan opiskelukykynsä hyväksi. Osalla opiskelijoista on kuitenkin opiskelukykyä heikentäviä tekijöitä, kuten taloudellisia huolia, terveydellisiä tekijöitä tai ajanhallinnan ongelmia. Opiskelustressistä, opintojen työläydestä ja vaativuudesta huolimatta opiskeluilmapiiri koetaan erittäin hyvänä ja opiskelu innostavana ja voimaannuttavana ja opintoihin ollaan hyvin sitoutuneita.
Opiskelukykyä tulee edistää tietoisesti koko organisaation toimilla, jotta opinnot saadaan sujumaan suunnitellun aikataulun mukaisesti. Paljon hyvää on jo tehty, mutta kehittämiskohteina esitetään, että Lapin ammattikorkeakoulu panostaa opiskelijoiden jaksamiseen opintojen alkuvaiheessa sekä suunnittelee opiskelijatuutorointi-järjestelmän YAMK-opiskelijoille. Lisäksi opintojaksojen ajankäyttösuunnitelma ja sanallinen palaute tulisi olla jokaisella opintojaksolla saatavilla.
Opinnäytetyö sisälsi kaksi empiiristä tutkimusta. Ensimmäinen toteutettiin kyselytutkimuksena v. 2014 YAMK -opintonsa suomenkielisessä koulutuksessa aloittaneille (n= 126). Kyselyyn vastasi 33 opiskelijaa. Toinen tutkimus toteutettiin laadullisena ryhmäteemahaastatteluna (n=3) kyselytutkimuksen tietojen syventämiseksi.
Lapin ammattikorkeakoulun YAMK-opiskelijat kokevat opinnäytetyön mukaan opiskelukykynsä hyväksi. Osalla opiskelijoista on kuitenkin opiskelukykyä heikentäviä tekijöitä, kuten taloudellisia huolia, terveydellisiä tekijöitä tai ajanhallinnan ongelmia. Opiskelustressistä, opintojen työläydestä ja vaativuudesta huolimatta opiskeluilmapiiri koetaan erittäin hyvänä ja opiskelu innostavana ja voimaannuttavana ja opintoihin ollaan hyvin sitoutuneita.
Opiskelukykyä tulee edistää tietoisesti koko organisaation toimilla, jotta opinnot saadaan sujumaan suunnitellun aikataulun mukaisesti. Paljon hyvää on jo tehty, mutta kehittämiskohteina esitetään, että Lapin ammattikorkeakoulu panostaa opiskelijoiden jaksamiseen opintojen alkuvaiheessa sekä suunnittelee opiskelijatuutorointi-järjestelmän YAMK-opiskelijoille. Lisäksi opintojaksojen ajankäyttösuunnitelma ja sanallinen palaute tulisi olla jokaisella opintojaksolla saatavilla.