Online-mainonta ja kotkalaisten yrittäjien suhtautuminen siihen
Taxell, Tero-Petteri (2016)
Taxell, Tero-Petteri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712267
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kotkalaisten yrittäjien suhtautumista online-mainontaan ja sitä, miten asenteet online-mainontaa kohtaan vertautuvat eri mediatalojen tarjoamien verkkopalveluiden kanssa.
Tutkimus koostuu paikallisille yrittäjille lähetetystä verkkokyselystä, Kymen Seudun Osuuskaupan majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialan johtajan ja Kotka-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy:n yritysneuvojan ja viestintäpäällikön haastatteluista, sekä kolmen suuren mediatalon (MTV, Sanoma, Bauer Media) online-palveluiden analysoinnista. Lisäksi mukana on katsaus verkkomainonnan viimeisimpiin trendeihin Suomessa.
Tutkimuksessa käy ilmi, että nuoret yrittäjät ja nettinatiivit suhtautuvat online-mainontaan kaikkein myönteisimmin, kun taas vanhemman ikäpolven yrittäjät ovat kyllä kiinnostuneita verkosta, mutta tarvitsevat opastusta siellä toimimiseen. Myös isoilla monialayrityksillä oli jo pitkä historia takana eri online-palveluiden hyödyntämisessä ja vastavuoroisesti pienemmän mainosbudjetin omaavilla yrityksillä esiintyy epävarmuutta siitä, saavatko he sijoittamilleen mainoseuroille tarpeeksi vastinetta perinteisimpiin medioihin verrattuna.
Kaikki kolme isoa sähköisen median taloa (Bauer, MTV, Sanoma) pystyvät tarjoamaan alueellisesti ja kohderyhmän mukaan kohdennettua, hinta-laatusuhteeltaan hyvää online-mainontaa, mutta erikoisratkaisuilla kasvun hakeminen Kotkan kaltaisesta 53 000 asukkaan kaupungista on vielä haasteellista. Palvelutarjonta on monipuolista ja elää digitalisaation aallonharjalla, mutta yrittäjät haluavat online-mainonnaltakin ennen kaikkea selkeitä ratkaisuja.
Tutkimus koostuu paikallisille yrittäjille lähetetystä verkkokyselystä, Kymen Seudun Osuuskaupan majoitus- ja ravitsemiskaupan toimialan johtajan ja Kotka-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy:n yritysneuvojan ja viestintäpäällikön haastatteluista, sekä kolmen suuren mediatalon (MTV, Sanoma, Bauer Media) online-palveluiden analysoinnista. Lisäksi mukana on katsaus verkkomainonnan viimeisimpiin trendeihin Suomessa.
Tutkimuksessa käy ilmi, että nuoret yrittäjät ja nettinatiivit suhtautuvat online-mainontaan kaikkein myönteisimmin, kun taas vanhemman ikäpolven yrittäjät ovat kyllä kiinnostuneita verkosta, mutta tarvitsevat opastusta siellä toimimiseen. Myös isoilla monialayrityksillä oli jo pitkä historia takana eri online-palveluiden hyödyntämisessä ja vastavuoroisesti pienemmän mainosbudjetin omaavilla yrityksillä esiintyy epävarmuutta siitä, saavatko he sijoittamilleen mainoseuroille tarpeeksi vastinetta perinteisimpiin medioihin verrattuna.
Kaikki kolme isoa sähköisen median taloa (Bauer, MTV, Sanoma) pystyvät tarjoamaan alueellisesti ja kohderyhmän mukaan kohdennettua, hinta-laatusuhteeltaan hyvää online-mainontaa, mutta erikoisratkaisuilla kasvun hakeminen Kotkan kaltaisesta 53 000 asukkaan kaupungista on vielä haasteellista. Palvelutarjonta on monipuolista ja elää digitalisaation aallonharjalla, mutta yrittäjät haluavat online-mainonnaltakin ennen kaikkea selkeitä ratkaisuja.