Hip hop ja break dance
Koikkalainen, Sanna (2007)
Koikkalainen, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Koululiikunnan määrä on vähentynyt viimeisten vuosikymmenien aikana niin, että pakollista liikuntaa on peruskoulujen yläasteilla enää kaksi tuntia viikossa. Tanssiliikunnan osuus tästä on hyvin vähäistä. Poikkeuksiakin toki löytyy, ja etenkin valinnaisilla liikuntatunneilla tanssitarjontaa on yleensä enemmän. Valinnaisten kurssien vaikeus on kuitenkin mahdollinen syntyvä kuilu jo entuudestaan enemmän liikkuvien ja hieman inaktiivisempien oppilaiden välille, kun ainoastaan innoikkaimmat liikkujat valitsevat vapaa-valintaisia liikuntakursseja. (Nuorisuomi; Heikinaro-Johansson, Huovinen & Kytökorpi 2003 ;Fogelholm 2006; Miettinen 2000.) Tanssi on eräänlaista taidekasvatusta, jolla on paljon positiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen kehitykseen. Hip hoptanssi ja break dance ovat tanssilajeja, joilla pystytään opettamaan samalla kulttuurikasvatusta. Hip hop-tanssi ja break dance ovat ajankohtaisia lajeja niin mediassa kuin tanssikoulujen tuntitarjonnassa. Ne ovat tanssilajeja, jotka kiinnostavat sekä tyttöjä että poikia lajin monipuolisuuden ja haasteellisuuden vuoksi. Katsomme tarpeelliseksi tuoda lisää tietoa yläasteikäisille opettajille hip hop-tanssista ja break dancesta, jotta he voisivat monipuolistaa sekä omaa että nuorten tanssintuntemusta ja osaamista. Haluamme lisätä nuorten kiinnostusta tanssia kohtaan niin vapaa-ajalla kuin koulujen liikuntatunneillakin. Kehitimme yhdessä ammattitaitoisten opettajien kanssa opetusoppaan sekä - DVD:n, jotka on tarkoitettu yläasteiden liikunnanopettajille. Opetusopas sisältää tietoa hip hop-tanssista ja break dancesta ja liikepankin. OpetusDVD:n myötä opetetaan lajin helppoja ja hieman vaikeampia liikkeitä ja liikesarjoja. DVD:llä on myös näytteitä hip hop-tanssista. Opetusmateriaalia tehdessä syntyi myös oppilaille tarkoitettu läksyvihko, mikä sisältää kuvia ja ohjeita liikkeiden suorittamista varten. Opettajille kehitimme myös oman opettajan käsikirjan, joka sisältää muun muassa kuvasuurennoksia, joita voi hyödyntää tunneilla opetuksessa. Testauksemme osoitti, että opettajat pystyvät opetusoppaamme avulla saamaan uusia ideoita liikuntatunneilleen ja uusien taitojen oppimisen johdattelemina innostuisivat opettamaan hip hop-tanssia ja breakdancea tunneillaan enemmän ja näin motivoisivat oppilaitaan myös uudempien tanssilajien pariin.