Monimuoto-opiskelijoiden tuutorointi Oulun ammattikorkeakoulussa
Räisänen, Panu (2016)
Räisänen, Panu
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312857
Tiivistelmä
Syksyllä 2015 Oulun ammattikorkeakoulussa aloitti ennätysmäärä monimuoto-opiskelijoita ja samalla käynnistyi monimuototuutorointi laajemmin kuin koskaan aiemmin. Monimuoto-opiskelun lisääntyminen ja kehittyminen asettavat haasteita myös monimuototuutoroinnin kehittämiseen. Ensimmäisen laajemman monimuototuutorivuoden jälkeen monimuototuutoreiden kokemuksia täytyy tutkia, jotta voidaan nähdä tuutoroinnista toimivat käytännöt ja löytää asiat, joita tulee kehittää. Työn toimeksiantaja on Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta OSAKO.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla millaisia kokemuksia monimuototuutoreilla on monimuoto-opiskelijoiden tuutoroinnista. Opinnäytetyön tavoitteena on monimuototuutoroinnin kehittäminen.
Kohderyhmään kuuluivat Oulun ammattikorkeakoulun monimuototuutorit, joista suurin osa oli tuutoroimassa ensimmäistä vuottaan. Useimmat tuutoroitavat ryhmät opiskeli etä- ja lähiopetusjaksoina ja muutama iltaopintoina.
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin webropol-kyselyä. Sovellettu tietoperusta koostuu vertaisohjaukseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä OSAKOn koulutus- ja internetsivujen materiaalista.
Tutkimukseen osallistuneet monimuototuutorit kokivat tuutoroinnin hyvin vaihtelevasti. Osalla oli kokonaan positiivia kokemuksia koulutuksesta, tuutoroinnista sekä tuen ja ohjauksen saannista. Kuitenkin suuremmalla osalla kokemukset olivat jollain tapaa negatiiviset. Tuutorit kokivat itsensä motivoituneeksi, mutta kuitenkin omasta mielestään eivät onnistuneet tuutorina kovinkaan hyvin tai eivät koe tuutoroinnista olevan juurikaan hyötyä.
Monimuototuutorit olisivat tarvinneet ennen tuutoroinnin alkua tietoa monimuoto-opiskelusta, sen rakenteesta sekä haasteista. Tuutoroinnin aikana taas motivoinnille, tuelle ja ohjaukselle olisi ollut selvää tarvetta. Monimuototuutoreita olisi myös selventänyt tieto monimuototuutoroinnin sisällöstä, tarkoituksesta, tavoitteesta sekä menetelmistä tavoitteeseen pääsemiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla millaisia kokemuksia monimuototuutoreilla on monimuoto-opiskelijoiden tuutoroinnista. Opinnäytetyön tavoitteena on monimuototuutoroinnin kehittäminen.
Kohderyhmään kuuluivat Oulun ammattikorkeakoulun monimuototuutorit, joista suurin osa oli tuutoroimassa ensimmäistä vuottaan. Useimmat tuutoroitavat ryhmät opiskeli etä- ja lähiopetusjaksoina ja muutama iltaopintoina.
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin webropol-kyselyä. Sovellettu tietoperusta koostuu vertaisohjaukseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä OSAKOn koulutus- ja internetsivujen materiaalista.
Tutkimukseen osallistuneet monimuototuutorit kokivat tuutoroinnin hyvin vaihtelevasti. Osalla oli kokonaan positiivia kokemuksia koulutuksesta, tuutoroinnista sekä tuen ja ohjauksen saannista. Kuitenkin suuremmalla osalla kokemukset olivat jollain tapaa negatiiviset. Tuutorit kokivat itsensä motivoituneeksi, mutta kuitenkin omasta mielestään eivät onnistuneet tuutorina kovinkaan hyvin tai eivät koe tuutoroinnista olevan juurikaan hyötyä.
Monimuototuutorit olisivat tarvinneet ennen tuutoroinnin alkua tietoa monimuoto-opiskelusta, sen rakenteesta sekä haasteista. Tuutoroinnin aikana taas motivoinnille, tuelle ja ohjaukselle olisi ollut selvää tarvetta. Monimuototuutoreita olisi myös selventänyt tieto monimuototuutoroinnin sisällöstä, tarkoituksesta, tavoitteesta sekä menetelmistä tavoitteeseen pääsemiseksi.