Suomalainen Wellness-matkailutuote saksalaiselle matkailijalle
Kokko, Tuija (2006)
Kokko, Tuija
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Wellness saavuttaa suosiota korkean elintason maissa. Tämän ajattelumallin mukaan ihminen on itse oman hyvinvointinsa keskipisteessä ja hän voi vaikuttaa omaan terveyteensä huomioimalla tarpeitaan kokonaisvaltaisesti. Myös matkailualalla suuntaus on huomioitu useissa strategioissa, sillä wellness-matkailijat ovat taloudellisesti kannattava asiakasryhmä ja matkailun kasvupotentiaalia on erityisesti ulkomailla. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin rakentaa saksalaisille matkailijoille tarkoitettu asiakaslähtöinen wellness-matkailutuotteen aihio. Opinnäytetyö tehtiin suomalaisessa incoming-toimistossa tehtävää työtä ajatellen, mutta siitä voidaan katsoa olevan hyötyä wellness-tuotteiden kehityksessä myös muille matkailualalla toimiville yrityksille. Toimeksiantajana toimi FTM Incoming Oy / Tauno Salo Tours. Tuotteen aihio rakennettiin Komppulan ja Boxbergin asiakaslähtöisen matkailu-tuotteen teoriaa soveltaen, mutta myös Verhelän kuvaus matkatoimiston tuotekehitysprosessista on antanut eräänlaisen pohjan työlle. Tietoperustana ovat toimineet oman työkokemuksen lisäksi kirjallisuus, matkailualan lehdet, erilaiset tutkimukset ja strategiat sekä internet. Saksalainen matkailija odottaa wellness-matkaltaan muun muassa hyvää palvelua, luksuselementtejä ja ympäristönäkökohtien huomioimista. Esimerkiksi luonto, hiljaisuus, perinteet ja ulkoaktiviteetit ovat suomalaisia vahvuuksia, joita kannattaa käyttää hyväksi tuotekehityksessä. Vahvuuksien avulla on mahdollista kehittää muusta wellness-matkailutuotteiden tarjonnasta poikkeava, jopa eksoottinen, tuote ulkomaiselle kohderyhmälle. Kehitetty tuoteaihio koostuu kolmesta osasta: tuotteen arvosta asiakkaalle, rakennekaaviosta sekä tuleville alihankkijoille asetettavista vaatimuksista. Jotta opinnäytetyöstä olisi hyötyä toimeksiantajalle tai muille matkailualan toimijoille, tuotekehitystyötä on kuitenkin jatkettava. Incoming-toimiston näkökulmasta tärkeimpiä jatkotoimenpiteitä ovat sopivien alihankkijoiden löytäminen, hinnoittelu, sekä markkinointimateriaalin tekeminen.