Asiakkaan ostokäyttäytymisen selvittäminen tehokkaan myyntisuunnitelman luomiseksi : case Falck
Kiviaho, Teemu (2016)
Kiviaho, Teemu
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613072
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on asiakkaan ostokäyttäytymisen analysointi tehokkaan myyntisuunnitelman luomiseksi. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka päätavoitteena on määritellä ja tutkia asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia kohdeyrityksen palvelua hankittaessa, kehittää palvelun ominaisuuksia vastaamaan tarkemmin asiakkaiden tarpeita ja helpottaa asiakkaan ostoprosessia, prospektoida ja segmentoida tuottavimmat myyntikumppanit, sekä luoda näiden tekijöiden pohjalta mahdollisimman tehokas myyntisuunnitelma yhdelle kohdeyrityksen palveluista. Työn rajaavina tekijöinä toimivat aihepiirin teoria ja sen soveltaminen käytäntöön. Tavoitteiden saavuttamiseksi on hyödynnetty laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä haastattelujen ja markkinatutkimusten muodossa.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2016 osana myyntisuunnitelman luomisprosessia ja sen tavoitteet Falck Oy:n myynnin tehostamiseksi saavutettiin. Työssä onnistuttiin määrittelemään asiakkaan ostokäyttäytymisen tärkeimmät tekijät, joiden pohjalta voitiin analysoida tehokkain myyntikanava, autoliikkeet. Työn avulla palvelun ominaisuuksia kehitettiin siten, että palvelun paketoiminen osaksi uusien myyntikumppanien palvelutarjoomaa on mahdollista. Implentoidessa Tieturvapalvelu osaksi autoliikkeen myyntiä, asiakas kokee palvelun tuovan lisäarvoa kaupantekotilanteessa, sekä asiakkaan ostoprosessi palvelun hankkimiseksi helpottuu huomattavasti.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2016 osana myyntisuunnitelman luomisprosessia ja sen tavoitteet Falck Oy:n myynnin tehostamiseksi saavutettiin. Työssä onnistuttiin määrittelemään asiakkaan ostokäyttäytymisen tärkeimmät tekijät, joiden pohjalta voitiin analysoida tehokkain myyntikanava, autoliikkeet. Työn avulla palvelun ominaisuuksia kehitettiin siten, että palvelun paketoiminen osaksi uusien myyntikumppanien palvelutarjoomaa on mahdollista. Implentoidessa Tieturvapalvelu osaksi autoliikkeen myyntiä, asiakas kokee palvelun tuovan lisäarvoa kaupantekotilanteessa, sekä asiakkaan ostoprosessi palvelun hankkimiseksi helpottuu huomattavasti.