Markkinointisuunnitelma
Niklander, Jarkko (2006)
Niklander, Jarkko
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kaksiosainen. Ensimmäinen osa on teoreettinen keskittyen markkinoinnin suunnitteluun. Toiminnallinen osa on Hausjärven Niklandia Oy:lle tehty markkinointisuunnitelma, jonka avulla Niklandia saa alun varsinaiselle liiketoiminnannalle kesällä 2007. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on Niklandian liiketoiminnan kiinnostuksen herättämiseen, tunnetuksi tekemiseen sekä jatkuvaan kaupankäyntiin tarvittavien toimenpiteiden kartoittaminen ja tekeminen. Markkinointisuunnitelmassa on eritelty Niklandian pääkohderyhmät sekä niille tarjottavat palvelut ja tuotteet. Niklandian palvelut tullaan pääosin rakentamaan ja tarjoamaan oman talousalueen ja pääkaupunkiseudun yritys-, yhteisö- ja yksityisasiakkaille. Niklandia on valinnut palveluidensa pääasiallisiksi markkinointikanaviksi omat www-sivut sekä suoramarkkinoinnin. Yrityksen markkinoinnin strategiavalinnat johtuvat aloittavan yrityksen rajallisista resursseista. Lisäksi myyntiä pitäisi saada aikaan jo lyhyellä aikavälillä. Niklandia haluaa olla valituissa kohderyhmissä ainutlaatuinen. Tähän se voi päästä vain jatkuvalla palveluiden kehittämisellä, toimivien asiakassuhteiden sekä hyvien suosittelujen avulla. Markkinointisuunnitelman laadinnassa on käytetty hyväksi alan kirjallisuutta sekä yrittäjien omia kokemuksia ja tietoja. Opinnäytetyön teoriaosuus pyrkii käsittelemään markkinoinnin suunnittelua pienen yrityksen näkökulmasta.