Taidekasvatuksella vuorovaikutusta rakentamassa : Vanhempien näkemyksiä TAIKAVA-hankkeesta
Ikäheimo, Roosa-Johanna; Viitanen, Heli Vilhelmiina (2016)
Ikäheimo, Roosa-Johanna
Viitanen, Heli Vilhelmiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412931
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten TAIKAVA-hankkeella voitiin tukea lapsia vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden näkökulmista sekä mitä mahdollisuuksia taidekasvatus antoi päiväkodin ja kodin yhteistyölle. Toimeksiantajamme oli Vantaan varhaiskasvatusvirasto, jonka tarpeena oli kerätä vanhempien näkemyksiä TAIKAVA-hankkeesta sekä saada alustavia tuloksia hankkeeseen liittyen. Tarpeen pohjalta toteutettiin hankkeeseen osallistuneiden päiväkotilasten vanhemmille kysely tammikuussa 2016, jonka vastauksista tehtiin yhteenveto. Yhteenvedon avulla Vantaan kaupunki pystyi arvioimaan hankkeen vaikutuksia taidekasvatuksen vakiinnuttamiseksi osaksi Vantaan varhaiskasvatusta. Vastauksista saatu materiaali toimi opinnäytetyömme aineistona. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa lisätietoa sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen kentälle taidekasvatuksen mahdollisuuksista tukea vuorovaikutusta, yhteisöllisyyttä sekä yhteistyötä päiväkodin ja kodin välillä varhaisiän taidekasvatuksen sekä TAIKAVA-hankkeesta saatujen tulosten pohjalta.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka sisälsi kuusi kysymystä. Vanhempien vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Keskeiset tulokset osoittivat, että taidekasvatus edisti lasten itseilmaisua sekä oman äänen ja vahvuuksien esiintuomista, vahvistaen lasten itsetuntoa sekä lujittaen vuorovaikutusta ja tehden tilaa yhteistoiminnalle myös integroiduissa ryhmissä. Vanhempien kokemusten mukaan taidekasvatus toimi yhteistyötä edistävänä tekijänä päiväkodin ja perheen välillä sekä viritti yhteistoimintaa kotona taiteen parissa. Saatujen tulosten pohjalta taidekasvatusta voidaan suosittaa toteutettavaksi päiväkodeissa yleisesti.
Opinnäytetyömme oli laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka sisälsi kuusi kysymystä. Vanhempien vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Keskeiset tulokset osoittivat, että taidekasvatus edisti lasten itseilmaisua sekä oman äänen ja vahvuuksien esiintuomista, vahvistaen lasten itsetuntoa sekä lujittaen vuorovaikutusta ja tehden tilaa yhteistoiminnalle myös integroiduissa ryhmissä. Vanhempien kokemusten mukaan taidekasvatus toimi yhteistyötä edistävänä tekijänä päiväkodin ja perheen välillä sekä viritti yhteistoimintaa kotona taiteen parissa. Saatujen tulosten pohjalta taidekasvatusta voidaan suosittaa toteutettavaksi päiväkodeissa yleisesti.