Tekoäly kaupunkiliikenteen simulaatiossa
Hämäläinen, Juuso (2016)
Hämäläinen, Juuso
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061613096
Tiivistelmä
Ajo- ja havaintokyvyn mittaamiseen rakennettavaa Virdi-projektia toteuttavat yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun pelinkehityksen asiantuntijat sekä Turun yliopiston neurotieteilijät professori Heikki Hämäläisen johdolla. Opinnäytetyö tutkii tekoälyn toteutustapoja peleissä ja hyötysovelluksissa. Työn tarkoituksena oli toteuttaa simulaatio kaupunkiajosta keskittyen nimenomaan tekoälyn toteutukseen. Työn toimeksiantaja on Turku Game Lab ja opinnäytetyön tuloksia käytetään projektin edistämiseen.
Pelien ja sovellusten tekoäly on usein enemmän keinotekoista kuin se on älykästä. Peleissä vain lopputulos ratkaisee, joten niissä käytetyn tekoälyn on vain vaikutettava älykkäältä. Yleisemmän tason lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi myös yleisiä pelien tekoälyn toteuttamiseen käytettyjä toteutustapoja. Käytettyjä menetelmiä on monia, mutta varsinainen toteutus on suurin lopputulokseen vaikuttava tekijä. Oikein toteutettuna tekoäly voi vakuttaa älykkäältä käytetystä menetelmästä riippumatta. Tekoälyn tutkimisen lisäksi vertailtiin eri pelimoottoreita ja valittiin niistä yksi työn toteuttamiseen.
Lopputuloksena valmistui simulaatio tekoälyn ohjaamasta kaupunkiliikenteestä. Koska tarkoituksena oli keskittyä nimenomaan tekoälyyn, jätettiin graafinen puoli tarkoituksella vähemmälle huomiolle. Yksinkertaiset graffikat auttavat myös korostamaan tekoälyyn keskittymistä. Työ toteutettiin käyttäen Unreal Engine 4 -pelimoottoria ja sen toteuttamisessa hyödynnettiin Virdi-projektissa toteutettuja 3D-malleja.
Pelien ja sovellusten tekoäly on usein enemmän keinotekoista kuin se on älykästä. Peleissä vain lopputulos ratkaisee, joten niissä käytetyn tekoälyn on vain vaikutettava älykkäältä. Yleisemmän tason lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi myös yleisiä pelien tekoälyn toteuttamiseen käytettyjä toteutustapoja. Käytettyjä menetelmiä on monia, mutta varsinainen toteutus on suurin lopputulokseen vaikuttava tekijä. Oikein toteutettuna tekoäly voi vakuttaa älykkäältä käytetystä menetelmästä riippumatta. Tekoälyn tutkimisen lisäksi vertailtiin eri pelimoottoreita ja valittiin niistä yksi työn toteuttamiseen.
Lopputuloksena valmistui simulaatio tekoälyn ohjaamasta kaupunkiliikenteestä. Koska tarkoituksena oli keskittyä nimenomaan tekoälyyn, jätettiin graafinen puoli tarkoituksella vähemmälle huomiolle. Yksinkertaiset graffikat auttavat myös korostamaan tekoälyyn keskittymistä. Työ toteutettiin käyttäen Unreal Engine 4 -pelimoottoria ja sen toteuttamisessa hyödynnettiin Virdi-projektissa toteutettuja 3D-malleja.