Menolippu huipulle
Pärssinen, Mikko (2006)
Pärssinen, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Työskennellessäni lahtelaisen AWA - All Wild Adventures ohjelmapalveluyrityksen palveluksessa pääsin mukaan ideoimaan ja kehittämään alueellisesti merkittävää elämysmatkailu- ja tapahtumamarkkinointituotetta. Kuvaan opinnäytetyössäni tuotteen kehityskaaren yksinkertaisesta ideasta valmiiksi, harkituksi kokonaisuudeksi. Keskityn työssäni elämystuotteen luonnin ongelmakohtiin ja tuotekehitysprosessin kuvaukseen. Opinnäytetyöni tukeutuu voimakkaasti tuotteen pilottitoteutuksessa ja tuotekehityksen aikana tehtyihin, liitteinä oleviin asiakirjoihin. Tapahtumamarkkinointia ovat organisaation markkinointitoimenpiteet, joiden ytimen muodostaa organisaation, tai sen edustaman brändin ja tapahtumavieraan vuorovaikutus ennalta suunnitellussa, elämyksellisessä ympäristössä ja tilanteessa. Tapahtumamarkkinointi on aina tavoitteellista toimintaa ja sen tuloksien tulee olla mitattavissa. Tapahtuman ja elämyksen tuotteistamisen suurimman haasteen asettaa niiden abstrakti luonne. Tapahtumaa tuotteistaessa tulee ratkaista se tapa, jolla valmista tuotetta pyritään tulevaisuudessa myymään. Keinot palvelutuotteen testaamiseen ovat rajalliset, koska tuote konkretisoituu vasta, kun se toteutetaan. Honka Oy järjesti vuonna 2005 Honka Summit -nimisen tapahtuman maailmanlaajuiselle myyntiorganisaatiolleen, jonka ohjelmallisen osuuden AWA - All Wild Adventures toteutti Honka Wintergames -tapahtumana. Hongalle toteutettu tapahtuma toimi samanaikaisesti käynnistyneen Menolippu Huipulle -tuotekehitysprojektin prototyyppinä. Valmis tuote on pilottitoteutuksen myötä kehitelty, tapahtumamarkkinoinnin keinoja hyödyntävä tapahtuma, jota edustaa myynninedistämisen tarkoituksiin tehty dvd-esitys ja teaser-esite.