Yrittäjyyden tukeminen on ihmisen tukemista : Tarinoita yrittäjäidentiteetin kehittymisestä korkeakouluympäristössä
Helin, Jesse (2016)
Helin, Jesse
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312816
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kertomuksia omasta yrittäjäidentiteetistään tarinallisena kokonaisuutena. Työn viitekehyksen muodostaa ajatus, että ihminen muovaa identiteettiään jatkuvasti elämänsä aikana kerätyn tarinavarantonsa perusteella ja hahmottaa minäkuvaansa narratiivisessa muodossa (Nurmi ym. 2014, 160). Ihminen on luonteeltaan Homo Narrans - kertova ihminen (Heikkinen 2015, 149).
Opinnäytetyön perimmäisenä tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle Laurea-ammattikorkeakoululle tietoa yrittäjyyskasvatuksen kehittämisen tueksi. Työssä tutkittiin neljän yrittäjämäiseksi identifioituvan opiskelijan omaa elämänkertaa narratiivisilla teemahaastatteluilla. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään, mitkä syyt ovat johtaneet yrittäjäidentiteetin vahvistumiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten haastatellut opiskelijat itse määrittelevät yrittäjyyden käsitteen sekä miten Laurea on vaikuttanut heidän yrittäjyysmyönteisyyteensä.
Tutkimuksessa ilmeni, että haastatellut opiskelijat kaipaavat tarinoita, oppimiskokemuksia ja innostavaa tekemistä. He myös kantavat ylpeinä sitä leimaa, jonka yrittäjämäinen toiminta heille langettaa. Koulun tarjoama henkinen tuki yrittäjyyteen ei tunnu haastateltavien mielestä riittävän vahvalta, joten tukea on lähdetty etsimään muiden yhteisöjen kautta. Opiskelijat kaipaavan vertaistukea samanmielisiltä ihmisiltä ja siksi myös hakevat apua ja inspiraatiota heidän seurastaan. Tätä vahvaa ryhmäidentiteettiä voisi kutsua jopa hengenheimolaisuudeksi.
Tutkimuksen mahdollisesti suurin anti toimeksiantajalle on ymmärrys opiskelijoiden yrittäjyyskäsityksen luonteesta. Yrittäjyys koettiin hyvin henkilökohtaisena valintana ja jopa sankarillisena ilmiönä. Sen vuoksi opiskelijayrittäjyyteen tulisi suhtautua ennemminkin luonteenpiirteenä tai asenteena kuin joukkona ulkoisia yrittäjän taitoja. Vaikka Laurea oli tulosten mukaan selvästi laukaissut haastateltavissa kiinnostuksen yrittäjyyttä kohtaa, jatkuvaa tukea opiskelijat eivät koe saaneensa. Opiskelijoilla on tarve todistaa itselleen pystyvänsä parempaan, mutta se ei tunnu turvalliselta yksin. Tarve yhteisön tukeen ja esimerkilliseen johtamiseen on suuri.
Opinnäytetyön perimmäisenä tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle Laurea-ammattikorkeakoululle tietoa yrittäjyyskasvatuksen kehittämisen tueksi. Työssä tutkittiin neljän yrittäjämäiseksi identifioituvan opiskelijan omaa elämänkertaa narratiivisilla teemahaastatteluilla. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään, mitkä syyt ovat johtaneet yrittäjäidentiteetin vahvistumiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten haastatellut opiskelijat itse määrittelevät yrittäjyyden käsitteen sekä miten Laurea on vaikuttanut heidän yrittäjyysmyönteisyyteensä.
Tutkimuksessa ilmeni, että haastatellut opiskelijat kaipaavat tarinoita, oppimiskokemuksia ja innostavaa tekemistä. He myös kantavat ylpeinä sitä leimaa, jonka yrittäjämäinen toiminta heille langettaa. Koulun tarjoama henkinen tuki yrittäjyyteen ei tunnu haastateltavien mielestä riittävän vahvalta, joten tukea on lähdetty etsimään muiden yhteisöjen kautta. Opiskelijat kaipaavan vertaistukea samanmielisiltä ihmisiltä ja siksi myös hakevat apua ja inspiraatiota heidän seurastaan. Tätä vahvaa ryhmäidentiteettiä voisi kutsua jopa hengenheimolaisuudeksi.
Tutkimuksen mahdollisesti suurin anti toimeksiantajalle on ymmärrys opiskelijoiden yrittäjyyskäsityksen luonteesta. Yrittäjyys koettiin hyvin henkilökohtaisena valintana ja jopa sankarillisena ilmiönä. Sen vuoksi opiskelijayrittäjyyteen tulisi suhtautua ennemminkin luonteenpiirteenä tai asenteena kuin joukkona ulkoisia yrittäjän taitoja. Vaikka Laurea oli tulosten mukaan selvästi laukaissut haastateltavissa kiinnostuksen yrittäjyyttä kohtaa, jatkuvaa tukea opiskelijat eivät koe saaneensa. Opiskelijoilla on tarve todistaa itselleen pystyvänsä parempaan, mutta se ei tunnu turvalliselta yksin. Tarve yhteisön tukeen ja esimerkilliseen johtamiseen on suuri.